הרב אשכנזי זצ''ל
הרב אשכנזי זצ''לצילום: נתי שוחט, פלאש 90

אבל כבד ירד הבוקר על חסידי חב"ד בארץ ובעולם עם היוודע דבר הסתלקותו הפתאומית של רבו של כפר חב"ד בארבעים השנים האחרונות, הרב מרדכי שמואל אשכנזי.

הרב אשכנזי נפטר בפתאומיות כתוצאה מאירוע לב במהלך נסיעה לקברו של אביו בטבריה שיום פטירתו חל היום.

דובר חב"ד, הרב מנחם ברוד, אומר לערוץ 7 כי מדובר באבדה עצומה לחסידי חב"ד, "קשה לדבר על הרב של הכפר בלשון עבר, הוא היה מעמודי התווך של הנהגת חב"ד בארץ, גאון עצום בתורה, בנגלה ובחסידות, מקושר בלב ובנפש לרבי מלובביץ', תקיף בדעתו עם ידע עצום בחסידות". הוא סיפר כי הרב אשכנזי עמד בראש הכפר במשך ארבעים שנה מאז פטירתו הטרגית בתאונת דרכים של הרב הקודם.

לדבריו, לרב אשכנזי היו קשרים הדוקים עם הרבי, "כשהרב אשכנזי היה צעיר הוא למד בישיבה בניו יורק ונכנס ליחידות אצל הרבי שהדריך אותו בהרבה דברים שקשורים לכפר חב"ד. היו לו יחידויות ארוכות ולכן רבים פנו אליו לקבל עצה והנחייה. כל גדולי ישראל ביטאו את הערכתם ללמדנותו ולשכלו הישר, שלוחים מכל העולם נועצו בו בשאלות מורכבות שעלו במהלך משימותיהם".

הרב ברוד סיפר כי הרב אשכנזי הוכתר לרב של כפר חב"ד בדיוק לפני ארבעים שנה - בכ"ד בטבת, שזה גם יום ההילולא של האדמו"ר הזקן. "הרב אשכנזי היה אמור לנסוע מחר לקברו של בעל התניא באוקראינה. כשמחברים את כל הדברים זה פשוט בלתי נתפס. לפני כמה שנים נפטרה אמו של הרב וכשבשרו את זה לבנה, אחיו של הרב, האח שמע את הבשורה ונפטר, לאחר מכן נפטר עוד אח".

הרב ברוד מספר שתושבי כפר חב"ד בהלם, כלשונו "זה חלל עצום, ואבדה קשה מאוד לחסידי חב"ד. יש אוירה מאוד קשה. זה לא רק החלל ומי יהיה הרב, אלא יש כאן תחושה של ספינה שאבד קברניטה".