יעקב אשר
יעקב אשרצילום: פלאש 90

במסגרות צהרוני ציל"ה שוהים ילדים רבים חולי צליאק הרגישים לגלוטן.

על פי תכנית ההזנה יש לספק לכל ילד בצהרון ארוחת צהריים חמה. מי שמספק לצהרונים את המנות ללא גלוטן הינו מפעל 'תמם'.

ברם, המנות המסופקות ממפעל 'תמם' הינן בכשרות הרבנות בלבד, ומשכך, הסדר זה אינו מספק פתרון עבור מאות ילדים חולי צליאק ממשפחות הצורכות רק מזון בכשרות מהודרת.

ח"כ יעקב אשר פנה למשרד החינוך בעניין זה. בפנייתו כתב אשר, "קיבלנו פניות רבות מהורים לילדים חולי צליאק ממשפחות אשר מסתמכות רק על כשרות מהודרת. הורים אלו מבקשים כי תסופק לילדיהם ארוחה חמה בכשרות מהודרת".

אשר הוסיף, כי "לילדים אלו מגיעה ארוחת צהריים המותאמת לצרכיהם ולאורח חייהם, כשאר ילדי הצהרונים אשר זוכים לארוחת צהריים מחברות מזון בכשרות מהודרת"

"אבקש לפעול להכללת ילדים אלו - אשר במצב הנוכחי אינם יכולים לאכול ארוחת צהריים יחד עם שאר חבריהם לצהרון - בתכנית ההזנה בכשרות מהודרת", ציין אשר.

במשרד החינוך הגיבו לפנייתו של אשר. בתגובתם נכתב כי חברת תמ"ם אכן הסכימה לייצר מנות כאלו ונוצר תאום עם בד"צ 'שארית ישראל' שהיה מוכן לתמוך בכשרות המפעל. אך לא הייתה כמות מספקת של מנות אשר תצדיק את ייצורן וממילא עלותן תהיה יקרה יותר.

ח"כ יעקב אשר הגיב לתשובת משרד החינוך. "מבירור שערכנו עולה, כי קיימת אפשרות מעשית לייצר מנות מזון בכשרות מהודרת ללא גלוטן למרות הכמות הקטנה יחסית של  הילדים הצורכים זאת. דבר זה ישפיע אמנם על עלותן של המנות, אך עבור ילדים אלו, אשר זקוקים לארוחה צהריים כשאר חבריהם לצהרון, עלות כספית אינה אמורה למנוע מהם את המנה הכה נצרכת עבורם".

"ילד הוא ילד הוא ילד", כתב ח"כ אשר בתגובתו "הוא זקוק לארוחת צהריים חמה ומזינה, וכל עוד הוא אינו זוכה לה לדבר בסיסי זה, נעשה עמו עוול".

"יש לעשות הכל ע"מ שילדים אלו יזכו גם הם לקבל את המגיע להם, באופן המותאם לצרכיהם, ככל ילדי הצהרונים ברחבי הארץ", הוסיף.

"בהתאם לכך" כתב אשר בסיום מכתבו "אבקש שוב כי המשרד יפעל למציאת פתרון להכללת ילדים אלו - אשר במצב הנוכחי אינם יכולים לאכול ארוחת צהריים יחד עם שאר חבריהם לצהרון, כאמור - בתכנית ההזנה בכשרות מהודרת".