תפילין
תפיליןThinkstock

עמרי ידלין, נשיא המכללה האקדמית ספיר, הודיע אחר הצהריים (שישי) כי הנהלת המכללה החליטה להסיר את הסרט המבזה תשמישי קדושה ומוצג במכללה במסגרת תערוכה "אומניתית".

ידלין כתב לסטודנטים "הביקורת על התערוכה נמשכת מזה זמן. כל עוד הביקורת התמקדה בפרשנות של האמנות (כמו בעניין החמסות) הנהלת המכללה לא מצאה מקום להתערב או לצנזר, אבל לאחרונה תפסה הביקורת כיוון אחר מצד סטודנטים שחשו פגיעה ברגשות הדתיים שלהם, פגיעה שנבעה מהסרט בו מוצגים סמלים דתיים באופן שנתפס על ידי רבים כמבזה".

הנשיא כתב "אני מבטיחכם שלא זו הייתה כוונתם של אוצרי התערוכה או של המכללה. היצירה הזו הוצגה במוזיאונים אחרים בארץ ובארה"ב ולא ספגה תגובות כאלו, אבל אחרי שערכנו בנושא שיחות ארוכות עם סטודנטים שחשו פגועים, ולאחר שהבנו את עומק הפגיעה, החלטנו להסיר את הסרט מהתערוכה עד שנקיים דיון מעמיק בפורום משותף של מרצים עובדים וסטודנטים. מי שירצה לצפות בסרט באופן אישי יוכל לבקש זאת במיוחד.

אני חש שלמדתי הרבה מהשיחות הרבות שקיימתי עם הסטודנטים (ועם אנשים מהציבור הרחב). אני מאד מקווה שהשיח הפתוח שמתנהל בנושאים הללו ימשיך ושהקהילה שלנו תצא מחוזקת ממנו", דבר ידלין.

אתמול פורסם באתר ערוץ 7 כי במסגרת תערוכת "כוחה של מילה" בגלרית המכללה מופיע מיצג ובו נראות רצועות תפילין המשמשות כרצועות סנדל וטלית שעליה רקומה ברכת העטיפה כשהיא משמש כבגד תחתון.

בעקבות הפרסום פנו סטודנטים רבים להנהלת המכללה ודרשו ממנה להסירו באופן מיידי. גם הפרסום באתר בשפה האנגלית של ערוץ 7, שהגיע ככל הנראה גם לתורמי המכללה בארצות הברית, הביא לחץ כבד על המכללה להסיר לאלתר את המיזם המבזה.