רואים בחומרה. ניצן
רואים בחומרה. ניצןפלאש 90

פרקליט המדינה שי ניצן מספר בראיון לכתב העת "עורך הדין" של לשכת עורכי הדין על הלבטים לפני ההחלטה לחתום על הסכם עדת מדינה עם שולה זקן.

"זו הייתה אחת ההחלטות היותר מורכבות שהובאו לפתחי... הגענו למסקנה שבשלב מתקדם כל כך של ההליך, גם אם נאשמת מרכזית מחליטה לשנות את דעתה ולדבר נגד הנאשם השני - האיזון מוביל לטובת העיקרון שלפיו לא תובא עדות חדשה בשלב מתקדם", אומר ניצן.

ניצן הוסיף, כי "הגענו למסקנה שאם היא תבוא על עונשה ותשב בכלא לתקופה משמעותית, ומצד שני נוכל לבקש להציג לפני בתי המשפט ראיות חפציות משמעותיות בשני ההליכים, האינטרס הציבורי מחייב אותנו לעשות זאת. ההחלטה הייתה קשה ביותר".

לדבריו, הפרקליטות לא ידעה מראש על הקלטות שנמחקו: "לא, לא ידענו מראש על המחיקות. ברור שבתיק כזה יש הפתעות לא מעטות, וברור שהיה יותר טוב אם לא היו בו הפתעות כלל. אלא שזה טיב עבודתנו, ואנחנו מתמודדים עם ההתפתחויות. חשוב לנו להביא את כל מה שיש בידינו לפני בית המשפט כדי שיראה הכל, וכבר עתה הוכח שהופרכה הטענה של ההגנה שהחביאו כאן מי יודע מה".

"בפרשת הברנוער", אמר ניצן, "קיבלנו החלטה לא פשוטה לסגת מאישום בתיק שהיה בו רצח שפל כל כך כלפי אנשים חסרי ישע וחפים מפשע. זה היה תיק כבד, אבל ההחלטה שם לא הייתה קשה. ברגע שהשתכנענו שאין מספיק ראיות להמשיך במעצר, אמרתי שצריך להגיש מיד בקשה לשחרר אותו אחרי שמונה חודשים וחצי של מעצר... אני גאה מאוד שפעלנו בלי מורך לב בעניין, ובעיניי זה אות כבוד למערכת אכיפת החוק; ברגע שהגענו למסקנה שצריך לשחרר את האיש ולחזור בנו מכתב האישום, כך עשינו".

בנוגע לחוק עוקף בג"ץ אמר כי "תפקידה של הכנסת לחוקק ותפקידה של הרשות השופטת לפעול בגדר סמכויותיה, ואם למשל יש חוק הפוגע בחוק יסוד משוריין, תפקידה לפסול אותו. אבל אם היא פסלה אותו, הנושא יכול לחזור לכנסת - והכנסת יכולה ליצור איזון חדש ראוי יותר. ואם גם זה לא מוצא חן בעיני מישהו, הנושא יחזור לבית המשפט. זה דבר לגיטימי", כפי שקורה עם החוק למניעת הסתננות.