מחשבים, טאבלטים וטלפונים
מחשבים, טאבלטים וטלפוניםצילום: Thinkstock

ככל שהשימוש במערכות תשלום מקוונות גובר, וככל שכמות הכסף ש"מתגלגל" במרחב המקוון גדלה, כך תחום הרכישות המקוונות קורץ יותר ורווחי יותר עבור פושעי הסייבר.

כך מזהירה חברת ESET, מפתחת האנטי וירוס NOD32, בתחזית האיומים שלה לשנת 2015. לפי ESET פושעי הסייבר ישקיעו יותר מאמצים ומשאבים כדי לנצל את מערכות התשלום המקוונות על מנת לעשות רווח קל על חשבון הרוכשים ברשת.

בנוסף, מסופי הרכישה הממוחשבים – מהסוג שניתן למצוא בימינו כמעט בכל חנות או סופר שכונתי – מהווים בעצמם מטרה להאקרים. במהלך 2014 היו מספר מקרים בהם מערכות כאלה נפרצו, כאשר בין המפורסמות ביניהן הייתה הפריצה למסופי הרכישה של רשת טארגט האמריקאית, בה נגנבו מעל ל 40 מיליון פרטי אשראי של לקוחות שרכשו בסניפי הרשת.

תוכנות הכופר ימשיכו להיות דומיננטיות

איום נוסף שצפוי להיות אחד הדומיננטיים ב 2015 הוא תחום תוכנות הכופר. איום הכופר, שהיה אחד הדומיננטיים גם ב 2014, לא צפוי להיעלם בכמה השנים הקרובות טוענים ב ESET. תוכנות הכופר פגעו במהלך 2014 במשתמשים פרטיים וגם כמה חברות ענק כמו Yahoo וספקית האינטרנט האמריקאית AOL, ויצרו נזקים מצטברים של מאות מיליוני דולרים.

תוכנות הכופר מצפינות קבצים במחשבי הקורבנות ודורשות תשלום עבור שחרורם. ללא מפתח ההצפנה, הנמצא בידי התוקפים, כמעט שאין אפשרות לשחזר את הקבצים המוצפנים ומול הקורבנות ניצבת דילמה לא פשוטה – לשלם או לאבד את הקבצים לעד.

ביולי האחרון אף חשפה ESET תוכנת כופר ראשונה לסמארטפונים בעלת יכולת להצפין קבצים במכשירי אנדרואיד. מאז חשיפת האיום נתגלו כמה גרסאות של האיום – מה שמעיד שהתחום עדיין לא מוצה עד תום, ושהוא עדיין נמצא תחת פיתוח.

תחום הנוזקות למובייל יהפוך אגרסיבי יותר

ב ESET צופים שתחום הנוזקות למובייל, ובעיקר למערכת ההפעלה אנדרואיד, יהפוך להיות אגרסיבי יותר ב 2015 ואף נגיש יותר להרבה מהאקרים שנמנעו מלהיכנס לתחום עד כה. ב 2014 חווה תחום האיומים ל Mobile עליה של מאות אחוזים, כאשר מעל 97% מכלל האיומים מיועדים למערכת ההפעלה אנדרואיד.

"השנה אנחנו נתחיל לראות ערכות פריצה אוטומטיות למערכת ההפעלה אנדרואיד, וזו אחת מהסיבות שבגללן התחום הזה הופך להיות לנגיש יותר עבור האקרים פחות מיומנים. תוסיפו לזה את העובדה שרוב המשתמשים מתעלמים מנושא האבטחה לסמארטפון, למרות המידע האישי הרב שמאוחסן על המכשיר, ותבינו את הפוטנציאל עבור פושעי הסייבר שטמון בתחום הזה". אומרים ב ESET.

פושעי הסייבר אצלכם בסלון

תחום נוסף אותו מזכירה ESET בדו"ח שלה הוא "הבית החכם". בשנים האחרונות אנחנו רואים מגמה שהולכת וגוברת של חיבור מכשירים וגאדג'טים בייתים - כמו מצלמות אבטחה, מערכות בקרת אקלים ואפילו מכונת הכביסה לרשת האינטרנט. הטנרד הזה צפוי לתפוס תאוצה רבה יותר ב 2015, עם סבירות גבוהה יותר לניצול מצד פושעי הרשת. תחום זה אמנם נמצא בחיתוליו, אך לא מן הנמנע שנראה ניצנים של פשיעת סייבר בתחום הזה כבר השנה.