פסי רכבת
פסי רכבתצילום: מתניה טויסיג

שלב א' בביצוע שלושה קטעים נוספים בתוואי רכבת העמק, הושלם, והוא מצטרף לשני קטעים בהן כבר הונחה מסילה.

בקטע שבין כפר ברוך לנחל עדשים הושלמה תשתית למסילה באורך כולל של 6.5 ק"מ וכן בשני קטעים נוספים המחברים בין עפולה לבית שאן באורך כולל של 20 ק"מ.

עד כה הונחו 3000 מטר של מסילת ברזל בשני קטעים מערביים (בסמוך לכפר יהושע) ומדי יום יונחו 600 מטרים נוספים של פסי רכבת.

אבן דרך נוספת בפרויקט הקמת רכבת העמק הינה התקדמות העבודות בתחנת הקצה הראשונה והמיתולוגית של רכבת העמק בית שאן, עד כה הושלם המבנה התחתון של התחנה ובעוד כחודש יושלמו כלל העבודות.

תחנת בית שאן משתרעת על שטח כולל של כ- 30 דונם של סלילה ופיתוח, בצמוד לתחנה נבנה מרכז תחבורה גדול שישמש לאוטובוסים ולתחבורה ציבורית (חניית מוניות) וכן כוללת כ- 300 חניות פרטיות עם הכנה להוספה של כ- 100 מקומות חנייה נוספים בהמשך.

לצד התחנה החדשה ניתן להתרשם משמונה מבנים מהתקופה העות'מאנית ומימי המנדט הבריטי, שסכנת קריסה ריחפה מעליהם, חברת נתיבי ישראל בשיתוף המועצה לשימור אתרים והרשויות המוניציפאליות התמקדו בעבודות שימור המבנים הללו כחלק מפרויקט רכבת העמק. המבנים ההיסטוריים כוללים: מבנה אבן מפואר, ששימש מגורי עובדים, מבנה בטון של מנהלת התחנה, טרמינל נוסעים, בית משאבות מנדטורי ומגדל מים.

על פי תכנית חברת נתיבי ישראל, יחברו 60 ק"מ של מסילות ברזל, בין חיפה לבית שאן, הרכבת תאיץ על הפסים החדישים במהירות תכן של 160 קמ"ש ותאפשר להגיע מעמק בית שאן לחיפה תוך כ- 50 דקות, כולל עצירה בכל חמש התחנות: לב המפרץ, כפר יהושע, כפר ברוך, עפולה ובית שאן.

במסגרת העבודות מוקמים 26 גשרים באורך כולל של 5.5 ק"מ, חציבת שלוש מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של 900 מטר, חניונים, מעברים חקלאיים, גשרים להולכי רגל ועוד. בנוסף, בוצעו במסגרת הפרויקט עבודות שיקום נופי נרחבות, עבודות תשתיות חשמל, תאורה ותקשורת והטיית מערכות תשתית מקומיות וארציות קיימות.