מצעד החיים אושוויץ מסע לפולין
מצעד החיים אושוויץ מסע לפוליןצילום: פלאש 90

בחודשים האחרונים התנהל מכרז בינלאומי לבניית האנדרטה לזכרם של חסידי אומות העולם הפולנים שאמורה לקום סמוך למוזיאון החדש להיסטוריה של יהדות פולין בוורשה.

מעל ל-130 הצעות מכל רחבי העולם התקבלו לתחרות, ביניהן חברות מישראל, פולין, ארה"ב, גרמניה, סין, אוסטריה ועוד.

הפרוייקט עצמו ממומן על ידי פילנטרופים יהודיים שמבקשים לשמר את זכרם של חסידי אומות העולם הפולנים שחלקם הצילו את בני משפחותיהם. שמם של הזוכים במכרז יפורסם בחודש אפריל השנה.

התוכנית להקים את האנדרטה סמוך למוזיאון היהודי מעוררת סערה בחודשים האחרונים בפולין, כאשר ראשי הקהילה היהודית במדינה מתנגדים לה בתוקף. לטענתם, הצבת האנדרטה סמוך למוזיאון במרכז גטו וורשה לשעבר תפגע בזכרם של קורבנות השואה. הם טוענים גם כי חלק מהפולנים יכולים היו לעשות יותר על מנת להציל יהודים במהלך המלחמה.

אחד מראשי הפרוייקט, קונסטנטי גברט, אמר כי הוא מקדם בברכה את הדיון הציבורי בנושא. "הדיון סביב הקמת האנדרטה ישמר את זכרם של חסידי אומות העולם, שהיו התגובה האנושית האמתית לשואה. המיקום של האנדרטה הוא נכון, מאחר ואלו שניצלו מהתופת באו מכאן, מגטו וורשה".

בינתיים נודע כי ההצעה הפולנית שנבחרה בין חמשת המועמדים האחרונים מראה דלת המציגה דרך מילוט החוצה מהגטו, ודרכים שונות בהם הנמלטים יכולים לבחור.

המעצב האוסטרי שנבחר בין המועמדים האחרונים הציע אנדרטה בדמות יער צפוף עם מאות עצים, כסמל למספרם הלא ידוע של היהודים שניצלו בשואה. הצעה אחרת מציגה גן מוקף בחומה שעליה נכתב סיפורם של המצילים.