פרופ' אשר כהן
פרופ' אשר כהןניסים לב

המפלגות החרדיות, כידוע, מעוניינות להיות בכל קואליציה שתקום. מאז ומתמיד החרדים הקפידו ליצור בתקופות בחירות דימוי שהם אינם בכיס של אף אחד, שהכול פתוח וכיוצא באלו אגדות.

בקדנציה האחרונה אף הגדילו לעשות כשנשמעו בקרבם אמירות כאילו הם יעדיפו את הרצוג על פני נתניהו. דימויים אלה מובנים, שהרי מחירן של מפלגות שמסוגלות להצטרף לכל אחד מהגושים, גבוה בהרבה מהמפלגות המשויכות בקביעות לאותו גוש פוליטי.

אולם בפועל, במבט היסטורי, אין לדימוי זה על מה לסמוך. מעולם לא קרה שמפלגה חרדית העניקה את הרוב לגוש השמאל. ויש לדייק בדבר: מפלגות חרדיות ישמחו להצטרף גם לממשלות שמאל, אולם אך ורק לאחר שהשמאל השיג את הרוב בלעדיהן. לרבין בשנת 1992 היה גוש חוסם גם בלי ש"ס שהצטרפה לממשלתו. לאהוד ברק בשנת 1999 היה רוב בלעדיהן, וכך גם לאהוד אולמרט בשנת 2006. בכל פעם שהושג רוב לגוש ליכוד-דתיים-חרדים-ימין, קמה ממשלה בראשות הליכוד.

למפלגות החרדיות עדיף כמובן שלא יזכרו את ההיסטוריה שהוצגה לעיל. שהרי אם "הכול פתוח" וניתן להצטרף לכל גוש כביכול, המחיר שלהן במשא ומתן הקואליציוני עולה. השבוע נוצר הסדק הראשון באותו מצג שווא. אלי ישי הציב בפני ש"ס אתגר בנוגע לשאלה על מי הם ימליצו בפני הנשיא להרכבת הממשלה. על רקע זה נמסר שבש"ס אכן שוקלים להכריז כבר עתה שהם ימליצו על נתניהו. מה קרה לכל ההצהרות הקודמות של אריה דרעי? מה קרה לאותה שמאלנות שלו שהפרשנים אוהבים לדווח עליה? הללו התנפצו על עובדת היסוד היצוקה בבטון של השתייכות בוחריה של ש"ס לגוש הימין.

במקביל לדיווח על מה שקורה בש"ס, החל השבוע גם אביגדור ליברמן להבהיר יותר ויותר שהוא לא יצטרף לממשלת שמאל. להערכתו, מפלגתו תצטרף רק לממשלת ימין או לממשלת אחדות בהובלת הימין. לליברמן התברר שעשיית קולות של מרכז וערפול מסרים לא כל כך הועילו, כמו שחשב והעריך לפני כמה שבועות.

מה המכנה המשותף לאביגדור ליברמן ולאריה דרעי? על שניהם מאיימת המפלצת של אחוז החסימה שגדלה לארבעה מנדטים. הם יסתכנו בהיעלמות פוליטית במידה שיעשו יותר מדי קולות התרחקות מהימין. על פי כל סקרי המחקר, כמחצית מהחברה הישראלית מגדירה את עצמה כשייכת לימין. מסקנה: כדאי לליכוד להמשיך וללחוץ שכל מפלגה תבהיר על מי היא תמליץ לנשיא לתפקיד ראש הממשלה.