הרב מאזוז ואלי ישי בכנס בחירות
הרב מאזוז ואלי ישי בכנס בחירותצילום: יעקב נעמי. פלאש 90

כיפות סרוגות, כיפות שחורות, כיפות שקופות - על השילוב הזה חוזרים במפלגת 'יחד' שוב ושוב כשהם מתבקשים לאפיין את ציבור המצביעים שלהם. ואכן, את השילוב הזה היה ניתן לפגוש בכנס הבחירות שקיימה המפלגה השבוע ביישוב יד בנימין.

מאות תומכים הצטופפו באודיטוריום של יד בנימין ושמעו את מנהיגה הרוחני של המפלגה, הרב מאיר מאזוז, שהסביר: "אסור שיהיו ויכוחים ומריבות, צריך חזית דתית מאוחדת. נכון, יש מקום לדעות שונות. כל אחד זכותו לעמוד על דעתו, אבל חשוב ללכת בחזית דתית מאוחדת. אומרים שאנחנו, חס ושלום, נגד מרן. להפך, אנחנו ממשיכי דרכו. 'העם איתנו' זה ראשי תיבות מרן הרב עובדיה איתנו".

"נושיב את מרזל ליד זועבי"

אבל מאחורי הדיבורים על אחדות, התרחשה דרמה גדולה בשעות שלפני סגירת הרשימה בשבוע שעבר. ח"כ אלי ישי, יו"ר 'יחד', מסביר ל'בשבע' מה הוביל ליצירת הבלוק הטכני עם 'עוצמה יהודית': "עשינו את זה מתוך אחריות למחנה הלאומי. שלא נחזור על הטעות שהייתה בשנת 92', כשהתחיה לא עברה את אחוז החסימה וקיבלנו את הסכם אוסלו. לקחתי את 'עוצמה יהודית' על מנת שלא ילכו לאיבוד שני מנדטים והעבודה תנצח בבחירות. בנוסף לכך, אחרי שאנחנו רואים את חברת הכנסת חנין זועבי, שמחרפת מערכות ישראל, הולכת למרמרה, מגדפת את חיילי צה"ל ויש לה חסינות, מתברר לנו שצריך בכנסת גם אחד כמו ברוך מרזל. אני אבקש מיו"ר הכנסת הבא שיושיב את ברוך סמוך לזועבי. אני מניח שבתוך שבוע נראה את התוצאות".

תישארו ביחד אחרי הבחירות?

"הכול תלוי בברוך מרזל. לנו יש סיעה, ואם הוא רוצה לציית למשמעת הסיעתית שלנו, נשמח. בינתיים הוא משתלב בקמפיין ועושה עבודה מצוינת".

לשאלה מדוע דווקא מרזל ולא בן ארי, מסרב ישי להתייחס. "אנחנו לא מתערבים בשיקולים של מפלגות אחרות", הוא מבהיר, למרות שברור שבן ארי נפסל ולא בחר שלא להיות המועמד ברשימה.

ח"כ יוני שטבון היה זה שאיים לעזוב את המפלגה על רקע החבירה ל'עוצמה יהודית', אבל נשאר בה בסופו של דבר. "הגנטיקה של מפלגת 'יחד' היא לא זו של 'עוצמה יהודית'", הוא מסביר השבוע, "אבל השפה שלנו היא אחדות, וחששתי שזה עלול להרחיק ציבור אם נלך עד הסוף ולא ניטול חלק במפלגה. סגרנו את זה בצורה שיש שתי מפלגות שרצות יחד ברשימה אחת, שייתכן שייפרדו אחרי הבחירות, וזו החלטה פוליטית. יש הבנה פשוטה שכל אחד מבטא את האופי שלו".

ואיך תתקיים המפלגה אחרי הבחירות?

"אני יודע ומאמין שמרזל מעוניין להיות באופוזיציה. אחרי הבחירות אנחנו נשאף להיכנס לקואליציה, וממה שאני מבין הוא ילך לאופוזיציה".

שטבון עצמו, כאמור, עמד במרכזה של סערה כאשר עד הרגע האחרון התקשה להשלים עם הבלוק הטכני בין המפלגות. אולם ביום שישי הוא מצא את עצמו בלב סערה אחרת, כשהרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור, פרסם מכתב ובו הוא מתנער ממפלגת 'יחד'. שטבון אינו מכחיש את הקשר שלו לישיבת הר המור ולרבניה, אך אומר שכשליח ציבור הוא צריך לייצג מגוון רחב של דעות ולא רק ישיבה מסוימת. "הרב טאו לא הורה לי אישית לעזוב או לא לעזוב", הוא מספר בשיחה עם 'בשבע', "הייתה תפיסה שאמרה 'את ההחלטות שלך תקבל לבד'".

אבל בכל זאת פורסם אחרי החבירה מכתב שממנו עלה שדעתו של הרב טאו אינה נוחה מהחיבור הזה.

"לרב טאו יש את התפיסה המוסרית שהחיבור עם מרזל לא מייצג את הערכים שלדעתו התשתית של המפלגה הייתה צריכה לייצג. אני בסופו של דבר קיבלתי את ההחלטה האישית שלי, ואף אחד לא ביקש ממני לשנות אותה".

שטבון גם מבקש להוסיף: "אני למדתי בהר המור, אני מעריך את רבני הר המור ועשיתי איתם כברת דרך. היום, כאיש ציבור, אני פועל לכך שמגוון של רבני הציונות הדתית יהיו שותפים להתוויית הדרך".

במוצאי השבת האחרונה מסר הרב טאו שיחה ביישוב נווה, והעביר מסר מעודכן לפיו בדיעבד, אם כבר נתקבלה החלטה ונעשה הסכם, יש לעזור למפלגה בכל הכוח. כמה מהנוכחים בשיחה אישרו לנו שהדברים נאמרו כהווייתם, וציינו כי הרב הדגיש שאמנם צריך לפעול למען המטרה, אך לדעת שמדובר בחיבור שהוכשר בדיעבד.

מאוכזבי תקומה מצטרפים

בינתיים זוכה המפלגה לתמיכה מכמה רבנים מרכזיים בציבור הדתי והתורני-לאומי. בכנס ביד בנימין הבהיר הרב שמואל טל, ראש ישיבת תורת החיים, את עמדתו: "קמה כאן תנועה רוחנית שמובילה מהלך שהתפללנו אליו כל כך הרבה זמן. אם לא בונים תנועה לפי ההלכה, זו פשיטת רגל. ראינו את זה בגיור. יצאנו לדרך שכולה מושתתת על תורה".

גם הרב דוד חי הכהן, ראש ישיבת נתיבות ישראל בבת ים, הכריז רשמית על תמיכתו במפלגה, וכמוהו עשה גם הרב שלמה אבינר. בידי אנשי 'יחד' גם מכתב תמיכה מהרב דב ליאור, שאמור להיות מוצג לציבור בימים הקרובים. אתמול (ד') אמר הרב ליאור בהקשר למפלגת הבית היהודי כי "המזרחי מאז ומעולם לפחות היו מתייעצים עם רבנים. היום קשה לומר על הבית היהודי שזו מפלגה דתית, אולי זו מפלגה מסורתית". נראה שגם הרב אליהו זיני מחיפה יודיע רשמית על תמיכתו במפלגה, ופעיליה מקווים להשיג גם את ברכתו של רב השומרון, הרב אליקים לבנון, שאף נועד בנושא עם הרב מאזוז.

ח"כ שטבון, תוכל לאפיין למי פונה המפלגה?

"יש לנו היום ציבור מסורתי שעזב את ש"ס אחרי פטירתו של הרב עובדיה יוסף, שבאופי שלו היה ציוני, והגיע הזמן להחזיר אותו הביתה. הציונות הדתית לא ידעה להכיל אותו עשרות שנים. אלו מנדטים שאבדו מש"ס ואני רואה בהם ציבור משמעותי. בתוך הציבור הדתי-לאומי יש זרמים גדולים שמכוונים שמרכז הכובד יהיה התורה, ורוצים שותפות מלאה עם הציבור החרדי – וגם זה ציבור גדול. גם בתוך הציבור החרדי האשכנזי יש קבוצה גדולה שלא חיה בתוך המסגרות הקלאסיות ורוצה להיות שותפה במהלך כזה. אנחנו נותנים ביטוי לתהליכים חברתיים שעשר שנים לא התייחסו אליהם".

למעגל התומכים מצטרפים גם מאוכזבי מפלגת תקומה. עמיטל בראלי, מנהל פורום 'חותם', מוצב במקום השישי ברשימה. כחבר מרכז תקומה עוד הספיק להצביע בעד צירופה של מפלגתו ל'יחד', אבל המרכז החליט אחרת. "בגלל הפערים הגדולים שנוצרו, עזבתי את מפלגת תקומה והצטרפתי ל'יחד'. תקומה עם הבית היהודי הייתה אמורה לשמור על הזהות היהודית של המדינה, ומה שקרה זה דברים בדיוק הפוכים".

וכך בעצם עברת עם עוד חברים ל'יחד'?

"לצערי התפקיד שהיה מיועד לבית היהודי ולתקומה, שאמורה הייתה לשמור על הדגלים החשובים לנו, התמסמס. מצאנו את עצמנו חוברים לגוף שלא מתבייש ולא מסתיר לא את הרבנים ולא את גדולי ישראל, ולא את המטרה ואת הבסיס של הקודש. מכיוון שהרגשנו שיש מי שמחשב מסלול מחדש, ובוחר בשם חלומות אלקטורליים לזנוח את עולם הערכים שלנו, מצאנו שותף נאמן בדמותו של אלי ישי".

המהלך של חבירה למפלגה היה מגובה בהתייעצות עם גדולי תורה?

"אני נכדו של הרב משה צבי נריה, ראש ישיבות בני עקיבא. למדתי שלוקחים מכל אחד את הצדדים החזקים שלו, ועושים את החיבור והפסיפס המיוחד הזה. אני לא קשור דווקא לרב פלוני או אלמוני. אני מחובר לדרך שמדגישה את התורניות, ומתוך זה הכול נובע. זה גם הרב ליאור, גם הרב אבינר, גם הרב דוד חי הכהן, גם רבנים נוספים שמצטרפים למהלך, וגם הרב מאזוז שהוא גדול בתורה ומחפש את החיבור עם תלמידי החכמים של הציבור הדתי-לאומי. כך שיש לנו כאן סוג של אחדות מיוחדת, שלכאורה קיימת ברחוב ולא פרצה החוצה משיקולים פוליטיים ואחרים. האחדות הזאת ממסמסת את כל המחיצות".

"תקום מועצת רבנים משותפת"

ישי ושטבון מדברים רבות על מועצת רבנים שתקום ותהווה דעת תורה בעבור המפלגה. אבל פרט לרב מאיר מאזוז עדיין לא ברור מי יהיו החברים בה. "תהיה מועצת רבנים עליונה, יהיו רבנים שיצטרפו כעת ויהיו שיצטרפו אחר כך", מבהיר ח"כ ישי ומוסיף: "היא תהיה מורכבת מרבנים חשובים, באחדות מלאה, גם מהציבור החרדי וגם מהציבור הציוני-דתי".

ח"כ שטבון מנסה להסביר: "בימים אלה אני משתדל לגבש תלמידי חכמים מהציונות הדתית שיובילו את ההדרכה הרוחנית בכנסת הבאה. אנחנו הולכים לגבש בצורה נכונה את הגוף הזה, ואני יכול לומר באופן חד משמעי שרבני הציונות הדתית יהיו גורם משותף בכל תהליך קבלת ההחלטות יחד עם הרב מאזוז".

אף אחד מהשניים אינו מוכן להתחייב על שמות, אבל במפלגה מספרים שיהיה מדובר בגוף שייצג נאמנה את הגוונים השונים ביהדות הדתית והחרדית. ב'יחד' מציינים כל העת שמדובר בתהליך "היסטורי", כדבריהם, וייקח לו אולי זמן להיטמע בציבור, אבל הם מאמינים שהרעיון הזה עוד יצמיח תומכים רבים וכוח משמעותי לאחר הבחירות.