מייסד הקרן הרב יחיאל אקשטיין
מייסד הקרן הרב יחיאל אקשטייןצילום: פלאש 90

''הקרן לידידות'' נחלצת לטובת יהודי מזרח אוקראינה. הרב יחיאל אקשטיין, מייסד הקרן, הודיע כי ארגונו יעביר סכום של 650 אלף דולר כסיוע חירום ליהודים המתגוררים באזורי הקרבות במזרח אוקראינה, בעיקר בערים דונייצק, מריופול ולוגנסק.

על פי הודעת "הקרן לידידות" הסכום שיועבר אמור לסייע ליהודי מזרח אוקראינה להצטייד במזון, תרופות, מגורים, וכן לאבטח את עצמם ואת בתי הכנסת והמוסדות היהודיים הנמצאים באזורי הקרבות שבין צבא אוקראינה למורדים הפרו-רוסיים.

"אנו נעשה את כל שביכולתנו על מנת שאף יהודי לא יישאר ללא קורת גג או רעב", אמר הרב אקשטיין. הסכום אותו תעביר "הקרן לידידות" אמור להספיק לרכישת אלפי חבילות מזון ותרופות, וכן לשלושה חודשים של הפעלת בתי תמחוי ואבטחת בתי הכנסת בערים בהן מתגוררים יהודים במזרח אוקראינה.

על פי הרב מנדל כהן, שליח חב"ד למריופול בתשע השנים האחרונות, בעיר מתגוררים 7,000 יהודים. עם זאת, הוא מספר כי לאחרונה החליטו רבים מחברי הקהילה היהודית לעזוב את העיר בעקבות החרפת הלחימה באזור.

בראיון לסוכנות הידיעות JTA אמר הרב כהן כי "הקהילה תישאר, אולם לאירועים של החודשים האחרונים תהיה השפעה ארוכת טווח על כל הקהילות היהודיות באזורי הלחימה. הם הופכים להיות קהילות קטנות יותר ויותר. חלק גדול מחברי הקהילה נמלטו לישראל ולא יחזרו. הסיוע של 'הקרן לידידות' הוא חבל הצלה עבור אלו שנשארו כאן".

''הקרן לידידות" מעבירה מדי שנה סכום הנאמד בין 20-25 מיליון דולר לקהילות היהודיות במדינות ברה"מ לשעבר, כאשר מחצית מהסכום מועבר לקהילות היהודיות באוקראינה. הקרן גם מסייעת ליהודים המבקשים לעלות לישראל לעשות זאת.

"לא כולם מוכנים לעלות לישראל", מספר הרב כהן. "לחלק מחברי הקהילה יש בני משפחה שאינם יכולים לעזוב, בעוד אחרים מקווים למכור את ביתם יום אחד, על מנת שלא לעזוב את אוקראינה ללא כלום".