באירוע חגיגי במרכז הרצל בבודפשט הושקה השבוע חוברת לימודים ראשונה מסוגה שמטרתה להנחות מורים ללמד את צעירי הונגריה על מדינת ישראל ועל הרצל ובכך לעודד את חיזוק הקשר בין שתי המדינות ואת מיגור האנטישמיות בהונגריה.

חוברת ההנחיה למורים הינה יוזמה של המחלקה לפעילות בתפוצות של ההסתדרות הציונית העולמית בשיתוף עם ממשלת הונגריה והקהילה היהודית המקומית והיא תועבר בכל בתי הספר התיכוניים במדינה.

האירוע נערך ביוזמת ובהשתתפות ראשת המחלקה לפעילות בתפוצות של ההסתדרות הציונית העולמית, גוסטי יהושוע ברוורמן , בהשתתפות שגריר ישראל בהונגריה, אילן מור, ומזכיר הממשלה במשרד למשאבי אנוש, ד"ר בנס רטוורי.

בנוסף הושקה באירוע תערוכה חדשה הכוללת מסמכים היסטוריים המספרים את סיפור תרומת יהדות הונגריה טרם הקמת המדינה ובזמן הקמתה.

חוברת הלימודים הינה חוברת להנחיית מורים להוראת הציונות ומדינת ישראל לבני נוער לא יהודיים. תוכנית הלימודים המפורטת בחוברת תכנס לכל בתי הספר התיכונים בהונגריה במסגרת לימודי החובה ובמסגרתה ילמדו הצעירים על חייו ומורשתו של בנימין זאב תיאודור הרצל, על הציונות, על תולדות מדינת ישראל ועל החברה הישראלית. כמו כן, יודגש בפני הצעירים כי מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית במזרח התיכון שם ממוקמת הקהילה הגדולה ביותר של דוברי ההונגרית מחוץ לאזור הקרפטי.

תוכנית הלימודים שמה דגש על העברת התכנים על ההיסטוריה של העם היהודי לבני הנוער בשפה שלהם ובדרך המעניינת אותם. כמו כן, בנוסף לתכני החוברת יתקיימו במרכז הרצל בבודפשט מפגשים בין נוער ישראלי ויהודי ובני הנוער הלא יהודיים בהונגריה על מנת ליצור דו שיח וקירבה בין הקבוצות ולמגר ככל הניתן את האנטישמיות.

מרכז הרצל בבודפשט הוקם בשנה שעברה ועד כה ביקרו בו למעלה מ-1200 איש ביניהם חברי הקהילה היהודית, בני נוער יהודיים במסגרות שונות, בני נוער הונגריים לא יהודיים, תיירים ועוד. במרכז נחשפים המבקרים בצורה אינטראקטיבית לפועלו של חוזה המדינה ולרעיון הציוני הלכה למעשה.

ראשת המחלקה לפעילות בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית ציינה כי בימים אלו שהאנטישמיות גואה בכל העולם חשוב לשים דגש על חינוך. "הבורות לגבי ישראל והציונות מובילה לפחד שמוביל לשנאה ולמעשי אלימות ולכן יש לפתור את הבעיה מהיסוד. החוברת שהושקה על ידינו מותאמת לנוער ההונגרי, מדברת בשפה שלו ומלמדת אותו על ישראל, על ההיסטוריה שלה ועל בנימין זאב הרצל בדרך המותאמת לו. אנו מאמינים כי תוכנית זו תסייע למיגור האנטישמיות ותיצור יחסי קירבה בין שתי המדינות".