לוחמי המליציה החות'ית - שיעית בתימן
לוחמי המליציה החות'ית - שיעית בתימןצילום: רויטרס

תימן שוקעת במלחמת אזרחים בדומה לסוריה ועיראק ואף היא התפרקה הלכה למעשה כמדינה ריבונית בעלת שלמות טריטוריאלית.

אמש (רביעי) נערכו בעיר הבירה צנעא ובערים שונות בתימן הפגנות רחבות היקף נגד ההפיכה הצבאית של המליציה החות'ית השיעית הנתמכת ע"י איראן, ואשר כבשה את מחוזות הצפון והמרכז, ובראשם עיר הבירה צנעא.

המפגינים מחו על פיזור הממשלה והפרלמנט והקמת ממשלת מעבר המבוססת בעיקר על האוכלוסייה השיעית. בדומה להפגנות קודמות גם עתה המיליציה החות'ית פיזרה ביד קשה את ההפגנות, ובכלל זה בשימוש באש חיה.

התדרדרות המצב הביטחוני בצנעא הביא לפינוי בהול של שגרירות ארה"ב בתימן. אנשי השגרירות הספיקו לשרוף מסמכים סודיים, אף השאירו מאחוריהם כלי רכב ונשק קל שנפל בידי המיליציה השיעית. במקביל, סגרו בריטניה, צרפת ואיטליה את שגרירויותיהן ונציגת האיחוד האירופי עזבה אף היא את המדינה.

השבטים במחוזות הדרומיים פנו לארגון אל-קאעידה שיסייע בידיהם לבלום את המשך ההתקדמות הצבאית של המליציה החותי'ת שיעית, החותרת בברכת איראן להשתלט על מפרץ עדן השולט על הים האדום.

העיתון אל-שרק אל-אווסט מדווח, כי פעילי אל-קאעידה השתלטו ביום חמישי על בסיס חטיבת חי"ר מספר 19 במחוז שבווה בדרום תימן, וזאת לאחר חילופי אש בהם נהרגו 7 אנשים משני הצדדים.

הדגלים השחורים של אל-קאעידה הונפו במבואות הבסיסי הצבאי, והארגון לקח שלל כמויות גדולות של נשק קל, בינוני וכבד, 30 טנקים, 30 כלי רכב צבאיים, 25 נגמ"שים ו-28 תותחים.