הרב נריה חי את הרב קוק וכתב את הרב קוק

רק כבן שש עשרה שנים היה משה צבי מנקין הצעיר כשהגיע ללמוד בישיבת "מרכז הרב", אצל הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

הרב קוק כיהן כבר כרבה הראשי של ארץ-ישראל, ומבוגר ממנקין בשנים רבות. למרות זאת, בשנים שבהם שהה הרב נרי'ה במחיצת הראי"ה ספג אורות רבים וזכה לקרבה שגם תלמידים ותיקים ממנו לא זכו לה.

בתום חמש שנים בלבד מכניסתו להיכל ישיבת "מרכז הרב", נפטר הראי"ה קוק. "נתייתמנו", כתב אז הרב נרי'ה ביומנו ומאז קיבל הרב נרי'ה על עצמו, כמפעל חיים, להמשיך ולהפיץ את אורות רבו הגדול בשני תחומים עיקריים: החינוך והספרות.

הרב נרי'ה התפרסם בעיקר בטיפוח שדה החינוך בהקמת ישיבת בני-עקיבא בכפר הראה ופעילותו בתנועת "בני עקיבא" עצמה, שנבעה מתורתו ומהרצון להמשיך ולהאיר לדור את אורו של הראי"ה. מתוך הישיבה הזו הקים ישיבות בני עקיבא ואולפנות רבות ברחבי הארץ כולה והישיבה הראשונה שנקראה ע"ש הרואה הגדול הפכה ל"אם ישיבות בני עקיבא".

בימים אלו יצא לאור במהדורה מחודשת, נדבך חשוב נוסף ממפעל חייו: המפעל הספרותי של תיעוד חיי רבו הגדול והגותו. הרב נרי'ה התכתב עם רבנים רבים וגדולי הדורות שהיו עם הראי"ה בקשר ותיעד את רשמיהם מן הרואה הגדול, ראיין אישים רבים והביא בספריו סיפורים מופלאים ומקורות רבים מכתבי הראי"ה טרם פרסומם.

הרב נרי'ה הטיב לשרטט את דמות הרב קוק והיה לכותב המרכזי, הגדול והמקיף ביותר עליו. אין ספק  שספריו של הרב נרי'ה מטיבים לשקף לנו את דמותו של הראי"ה קוק זצ"ל.

בהקדמה למהדורה המחודשת מספר בנו הבכור הרב נחום נרי'ה, ששאל פעם את אביו הגדול, מדוע המתין שנים רבות כל כך מאז פטירתו של הראי"ה, עד שפרסם את ספריו - השיב לו הרב נרי'ה כי בימיו של הראי"ה היו דורשי תורתו מעטים ועם השנים התרבתה הדרישה לתורת הרב. אין ספק שמאז שפרסם הרב נרי'ה את ספריו, התרבתה עוד יותר דרישת תורתו של הראי"ה, ומתוכה הדרישה לספרי הרב נרי'ה - שאזלו מזמן מן השוק - המכנסים את דברי הרב ודברי התלמיד.

היוזמה להוציא לאור מחדש את הספרים היתה של הרבנית רחל נרי'ה ע"ה שעוד הספיקה לראות את הכרך 'מועדי הראי"ה' מודפס מחדש. הרבנית נרי'ה, אשת חינוך וסופרת חשובה בזכות עצמה, היתה שותפה של ממש לעריכת ספרי בעלה הרב בהיותה יד ימינו בהגהות ובהקלדה. על המלאכה ניצחה בתו של הרב, הסופרת צילה בראלי.

המהדורה המחודשת, בת חמשת הכרכים, הופקה ע"י מכון התורה והארץ בראשות חתנו של הרב נרי'ה, הרב יהודה עמיחי.

מנהל הוצאת "מאבני המקום", הראל כהן, כתב את אלפי הפניות בין הספרים ועדכן את המקורות לכתבי הראי"ה המופיעים בספרים, שחלקן מצאו מקומם ברבות השנים באכסניות שונות. נוספו למהדורה מסמכים סרוקים רבים.