הנשיא ריבלין בוועידת "הארץ"
הנשיא ריבלין בוועידת "הארץ"צילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, השתתף היום (שלישי) במושב פתיחת ועידת ישראל לדמוקרטיה של עיתון "הארץ".

הנשיא שוחח עם עורך ״הארץ״, אלוף בן על שורת נושאים העומדים בראש סדר היום בישראל.

בפתח דבריו סיפר הנשיא לבאי הועידה כי הוא קורא את עיתון ״הארץ״ מזה 67 שנים, גם אם הוא איננו מסכים תמיד עם הדעות המובאות בו.

לשאלת עורך העיתון על האתגרים העומדים בפני הדמוקרטיה בארץ היום, השיב הנשיא כי ״אנחנו במצב שבו אין גושים ברורים כי אין אמונות ברורות בנושא הערכים הדמוקרטים, בגלל מורכבות החברה הישראלית ובעיקר בגלל הסתירה הפנימית בהגדרה 'לאומי- ליברלי'.

''אסור שיהיה ניגוד בין מדינה יהודית לדמוקרטית, זו אמונתי גם אם יש הרואים בזה חלום, אך גם בהזיות יש תקווה שמתגשמת. גדלתי על משנת ז׳בוטינסקי ו'קיר הברזל', שאינו קיר מאיים אלא כזה המאפשר ליהודים לשוב לארצם. בבית אבי, התחנכתי על הצורך לחיות יחד עם ערביי ארץ ישראל כי האמנו שזו מולדתנו אך גם המולדת של מי שנולד בארץ ישראל ואיננו יהודי״.

לדברי הנשיא, יש המאמינים כי האמירה ''מדינה יהודית ודמוקרטית'' משמעה מדינה דמוקרטית ליהודים, אך הוא לא מקבל זאת. ''אנו בשעה לא פשוטה בפני הכרעות כלכליות וסכנות ביטחוניות העומדות בפנינו והמערכה שונה בתכלית. על המערכת הפוליטית להיות משוכנעת בעצמה שעליה להוביל את העם. למנהיג יש יותר מידע מאשר לציבור ועליו להשתמש בו באומץ כדי להכריע".

כשנשאל הנשיא, האם בישראל השבטים השונים יכולים להתאחד תחת אותה זהות, ענה כי זה מחייב קבלת שתי אקסיומות: ״הערבים צריכים להבין שאנו היהודים שבנו לארצנו למולדתנו והקמנו מדינה יהודית, ואילו היהודים צריכים להבין שזו גם מולדתם של ערביי הארץ. זה לא עניין של גזירה, אנחנו חיים יחד.

''כל הסדר מדיני לא ישנה טופוגרפיה גיאוגרפיה או דמוגרפיה. אם היו 14 מיליון יהודים בארץ, ניחא. אנחנו הרוב שעליו החובה להוכיח שאין סתירה בין יהודית לדמוקרטית, זהו חזון שיש להפוך למציאות. אני רואה חובה בצורך לבנות גשר בין יהודים לערבים, אזרחי המדינה גם בכדי להוכיח לשכנינו שזה אפשרי. יש לבוא לידי מצב שבו נקיים חברה אחת. ובעניין המיעוט החרדי כמו גם המיעוט הערבי עלינו להבין שהם כבר לא מיעוט. גם הם מבינים שבגידול הדמוגרפי שלהם יש צורך בקבלת אחריות״.

בסיום נשאל הנשיא האם יטיל את הרכבת הממשלה לאחר הבחירות על ראש הסיעה הגדולה או בידי מי שרוב הסיעות ימליצו עליו, הנשיא השיב: ״המשפט החוקתי בישראל נהיר לי, ברור לכל שח״כ שיקבל הזדמנות להקים ממשלה הוא זה שאתרשם אחרי התייעצות עם כל הסיעות שהוא בעל הסיכוי הרב יותר.

''אם יהיו סיעות שינסו להתחמק מתשובה, לא אעזוב אותם עד שישיבו. אלו דברים ברורים, לא תוכלנה להיות הפתעות בנושא זה אם כי היו פעמים בעבר בהן גם אני נחשבתי מפתיע״.