שגיאות הנהגה היו בבית היהודי אך לצדן עשייה ברוכה ומרשימה. מפלגת הבית היהודי
שגיאות הנהגה היו בבית היהודי אך לצדן עשייה ברוכה ומרשימה. מפלגת הבית היהודיצילום: פלאש 90

אִמרה שמקורה בנשיא ארצות הברית אברהם לינקולן קובעת: "אתה יכול לרמות אנשים מסוימים כל הזמן, ואתה יכול לרמות את כולם לכמה זמן, אבל אי אפשר לרמות את כולם כל הזמן". כהוכחה לדברי לינקולן, אמריקה בחרה באובמה בפעם השנייה עם רוב קטן יותר, והוא איבד שליטה בקונגרס. מה שנקרא נחמה פורתא.

ואצלנו, חלקה הראשון של האמרה יכול לעזור לאזרח מהשורה לשרוד את מערכות הבחירות, ואת מה שקורה פעם אחר פעם. אך פרט לקבוצות שמנה לינקולן, נדמה שיש כאן אנשים חכמים שרוצים, ביודעין ובלא יודעין, שירמו אותם. תיאוריה זו יש בה כדי להסביר את הסקרים הצופים מספר מנדטים דומה לבוג'י-ציפי והליכוד. וזאת למרות העמותות השותקות שלו, כישלון החלטה 1701 (וכישלון כל דבר שעשתה למעט מעבר מפלגות) שלה, הבוגדנות של בוג'י באירופה, V15 והכניעה המבהילה המתוכננת לעבאס ואובמה.

אותן מילים מסבירות איך אזרחי ישראל העניקו 19 מנדטים ליש עתיד, ועלולים לתת הפעם חצי מזה לאחר נטישת אלו שאפשר לרמותם רק חלק מהזמן. הן מסבירות גם את האומץ להדביק את השם "המחנה הציוני" לרשימה הנוכחית לכנסת של מחנה שכבר עיוות את המילה שלום. ג'ורג' אורוול היה גאה להיווכח שיוצרי "טרור זה שלום" הולידו את "ציוני זה אנטי-ציוני".

הימצאותם של אנשים שניתן לבלף כל הזמן מעודדת פוליטיקאים ואנשי תקשורת למחזר את מנטרת הכסף להתנחלויות. למרות שברור שאם המתיישבים היו מקימים יישובים בנגב, צריך היה לתקצב באותם סכומים כבישים, מתנ"סים ותשתיות. מצד שני, אפשר להתנחם בקביעה שאי אפשר לרמות את כולם כל הזמן, כשרואים את כישלון סיפור מיחזור הבקבוקים.

האם יש באמרה של לינקולן מסר לבוחר הדתי-לאומי? למי שמרגיש מרומה, אולי בצדק? למי שמסוגל לתמוך בבית היהודי רק אם היא חושבת בדיוק כמוהו ועושה בדיוק את מה שהוא רוצה? למי שחושב לעבור למפלגה חרדית-חרד"לית אידיאלית, קטנה והומוגנית, שדעותיה תהיינה נטולות השפעה בכנסת? וכן למי שמצהיר על הליכה לליכוד, מפלגה חילונית שכלל לא סופרת את דעותיו?

כוחו של הציבור הדתי-לאומי, נושא החזון והמותקף תמיד, שלא מזמן התאחד, עלול להתרסק, כשהחלטות גורליות על ארץ ישראל ודת ומדינה לפנינו. האמרה של לינקולן אינה מתאימה לנו. החלטות בעייתיות בנושאי דת ומדינה, שגיאות הנהגה ומטרה ארוכת טווח אפילו מקוממת באמת היו בבית היהודי וישנן. אך לצדן עשייה ברוכה ומרשימה.

אסור שנשכח: כוח פוליטי, כוח שאנו חייבים, הוא פונקציה של מספר אצבעות חברי הסיעה בלבד.