בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ביומן ערוץ 7 שבנו אל הרס המבנים האחרונים במיגרון, הרס שבוצע רק לפני שבוע ונדמה שנשכח ברצף האירועים החדשותיים האחרונים, בין הבחירות לנאום נתניהו בקונגרס.

את הרס המבנים האחרונים שעוד נותרו על החלקה שנרכשה במלואה על ידי המתיישבים ביקר בחריפות עו"ד בצלאל סמוטריץ', מראשי ומקימי 'רגבים' והממוקם במקום השמיני ברשימת 'הבית היהודי' לכנסת. זאת תוך שהוא תוקף ישירות את שר הביטחון משה יעלון ואת ראש הממשלה נתניהו. בשיחה עמו שאלנו אותו מה היה הוא עצמו עושה בפרשת המבנים במגרון כאשר מעליהם מתנוסס צו ברור של בג"ץ המורה לבצע את ההריסה.

בראשית הדברים מזכיר עו"ד סמוטריץ' את שלבי המהלך המשפטי שהוביל להרס המדובר. כזכור, לאחר ההרס המאסיבי במיגרון הושארו במקום מספר קראוונים על החלקה שנרכשה בשלמותה. זאת לאחר שהמתיישבים ביקשו זאת מבג"ץ. הדבר הותיר אחיזה ונוכחות כלשהי במקום ותקווה למתיישבים לשוב יום אחד להקמת הישוב מחדש, "אבל למרבה הצער מערכת הביטחון והעומד בראשה, שר הביטחון יעלון, גוררת רגליים בכל מה שקשור לאישור הרכישה ורישומה אז מתישהו בג"ץ איבד את הסבלנות ואמר שאם העסקה לא נרשמה עד הסוף - אז תפנו ותהרסו ואם אחר כך תרשמו תוכלו לבנות מחדש".

"למעשה הבסיס האחרון שנשאר במגרון נהרס והישוב נחרב סופית", מסכם סמוטריץ' וכשהוא ניגש למהות הביקורת שהוא מטיח כלפי יעלון ונתניהו הוא מבהיר שאמירת בג"ץ המחייבת להרוס את המבנים נובעת מעמדת המדינה שקבעה שכל בנייה שהוקמה על קרקע פרטית, גם אם בתום לב, דינה להיהרס. כאשר זו עמדת המדינה הנמסרת על ידי מחלקת הבג"צים של פרקליטות המדינה אין לשופטי בג"צ ברירה אלא לחייב את ביצוע ההחלטה הזו, כלומר להרוס.

"הטענה שלנו היא כלפי התשובות שפרקליטות המדינה נותנת לבג"ץ ומי שמוביל את התשובה הזו זה שר הביטחון ואני מזכיר ששוכב אצל שר הביטחון וראש הממשלה כבר שנתיים ומעלה אבק דו"ח אדמונד לוי. הוקמה ועדה בגלל מגרון. זה היה עוד לפני הרס בתי האולפנה ופסק הדין בעמונה והפסק המקומם בעפרה. ראש הממשלה ניסה להרגיע את המתיישבים ולהבטיח שזו הפעם האחרונה שזה יקרה והוא יוודא שתקדים מגרון לא יחזור והוקמה ועדת משפטנים שישבה על המדוכה וכתבה הצעות לפתרון. לו הממשלה הייתה מאמצת את הדו"ח ואומרת ששונתה המדיניות על בסיס פתרונות הוועדה המשפטית המקצועית להסדרת הישובים הללו, אז סביר להניח שבג"ץ היה אומר שאם זו העמדה של המדינה וזו עמדה חוקית ומגובה על יד משפטנים בכירים ומקצוענים, אז הוא יקבל את העמדה הזו.אבל לצערי ראש הממשלה מפחד ושר הביטחון מפחד".

גם סמוטריץ' מודע לכך שגם אמירה כזו של המדינה אינה מבטיחה במאת האחוזים את שינוי הכרעת בג"ץ, אך להערכתו יהיה קשה לשופטי בג"ץ לטעון טענה נגד אמירה חוקית ומשפטית שהייתה המדינה מציגה. זאת מעבר לכך שבמידה ובית המשפט לא היה מקבל את העמדה הממשלתית נכון היה לקדם את חוק ההסדרה. "אם בג"ץ לא מקבל את הדברים אז הכנסת סוברנית לחוקק חוק. אני רוצה להזכיר שניסינו לקדם את חוק ההסדרה עוד לפני פינוי מגרון. הגענו לשלב מאוד מתקדם של החוק שנועד להתמודד עם מציאות שבה הוקמו ישובים בתום לב כשהמדינה מעורבת בהקמתם מבלי שאיש חשב או יכול היה להעלות על הדעת שזו קרקע פרטית. במגרון לדוגמא משרד השיכון הכין תכנית מתאר ונכתב שם שהקרקע בבעלות המדינה. אלו ישובים שהוקמו לפני הרבה שנים על אדמות שחשבו שהם אדמות מדינה והמתיישבים הקימו אותם מתוך מסירות נפש ובגיבוי המדינה ולא שמישהו עשה דין לעצמו כפי ששמעתי את השר יעלון שהתבטא באופן חמור מאוד במכינת 'עוצם' כשאמר שמתנחלים רצים על הגבעות ועושים דין לעצמם. זה שקר וזו בושה וחרפה שהאדם הזה מאמץ את הנרטיב של השמאל ומדבר כך".

סמוטריץ' מזכיר כי בסיטואציה שבה מתגלה למפרע שמדובר באדמה פרטית, לעתים רק לאחר שארגוני השמאל מחפשים מתחת לשטיח ומוצאים מי שיטען טענה מסוג זה, ניתן ונכון לפעול כפי שנהוג במדינות מתוקנות וכפי שנהוג בתוככי הקו הירוק לפצות את הבעלים בקרקע או בכסף ולא להרוס את המבנים והישובים שנבנו בתום לב. "אם בג"ץ לא יכבד  את עמדת המדינה שתתבסס על דוח אדמונד לוי - אז הכנסת צריכה לחוקק את חוק ההסדרה שאתו יהיה קשה לבג"ץ להתמודד".

בהמשך הדברים נשאל סמוטריץ' כיצד קרה שמפלגתו ישבה בקדנציה האחרונה בממשלה ולמרות זאת מהלך שכזה לא בוצע ומעשי ההרס חזרו ונשנו ודו"ח לוי מעלה אבק. סמוטריץ' לא מתכחש לעובדות. "ראשית, חשבתי ואני חושב ש'הבית היהודי' היה צריך לעשות יותר. אני מאוד מקווה שאימוץ דו"ח לוי יהיה חלק מהדרישות הקואליציוניות אבל צריך לזכור שלבית היהודי היו 12 מנדטים. זה הרבה אבל לא מספיק. כשאתה רק 12 מנדטים בקואליציה שבה ראש הממשלה לא רוצה ושר הביטחון לא רוצה ו'יש עתיד' לא רוצים אז לא מצליחים לעשות את הכול".

לזאת הוא מוסיף ואומר כי בעתיד לא תהיה ברירה אלא לקדם את המהלך. הוא מזכיר שיש פסק ברור של בג"ץ להרס בתי עמונה בתוך שנתיים. "אין לנו ברירה. זה ישוב שלם עם בתי קבע. זו כמעט ההתנתקות. יש פסיקה על בתים בעופרה ויש מאות בתים ברחבי יהודה ושומרון באותו סטטוס. לכן אני מעריך שלא תהיה לנו ברירה – או שהממשלה תשנה מדיניות ותשים סוף לסאגה הזו או שנוביל חקיקה בכנסת. אני מקווה שנהיה מספיק חזקים כדי לעשות זאת".