דניאל בן 23, שנה חמישית בישיבת ההסדר. רוב חבריו כבר התחילו לצאת לדייטים וחלקם כבר נשואים, אבל הוא קצת מפחד שמא ימצא מהר את הבחורה המתאימה וייאלץ להתחתן, הוא מרגיש צעיר ולא בשל למחויבות הזו. אחיו הגדול עודד, בן 26, גר בדירת רווקים בקטמון. לפני כמה ימים הוא הציע לו להצטרף לדירה שלו אחרי ההסדר. דניאל בהחלט מתפתה לחיות חיים של רווק, ללא אחריות וללא דאגות – אושר אמתי, לא?

אז באמת, למה להתחתן? למה להיכנס לאחריות ומחויבות של חיי זוגיות ומשפחה, בלי האושר והעושר שבחיי הרווקות?

הוכח מחקרית

"לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כנגדו", אמר הקב"ה וכבר מראשית בריאתנו הטביע בנו צורך להיות יחד. מחקרים מראים שאחוז האנשים שדיווחו שהם מאושרים היה גבוה משמעותית בקרב נשואים מאשר בקרב רווקים; אחוז הגברים הנשואים המועסקים גבוה משמעותית מאחוז הגברים הרווקים שמצאו עבודה; אפילו שיעור התמותה של זוגות נשואים נמוך בהרבה משל זוגות שרק חיו יחד ולא היו נשואים. כלומר מחויבות מיטיבה את הבריאות. מחקר אחר מצא שסיכויי ההחלמה של גברים נשואים שעברו ניתוח מעקפים לאחר התקף לב היו גבוהים פי 2.5 מגברים שהיו רווקים או גרושים. כלומר לגברים הנישואים מיטיבים אף ללא קשר לאיכות הנישואים, אבל הפתעה – רק נישואים מאושרים וחזקים תרמו למצבן הבריאותי של נשים.

ההבדל הזה בין גברים לנשים אולי קשור בהסבר למה כדאי להיות בזוגיות. על פי תאוריית האימאגו, בכל אדם בעולם חסר משהו, ורק באמצעות זוגיות אנשים יכולים להגיע לשלמות ומיצוי. או כפי שמופיע במדרש בעניין סוד הנסירה, כשנברא האדם הראשון הוא נברא דו פרצופי, מצד אחד איש ומצד שני אישה. הקב"ה הרדים את האדם וחתך ממנו צלע – הפריד אותו לגבר ולאישה, ומאז כל גבר וכל אישה מסתובבים בעולם ומחפשים את החלק החסר שלהם כדי לחזור ולהיות שלמים.

משלימים את החסרגברים שנמצאים בקשר זוגי מחייב מאושרים יותר ובריאים יותר – משום שהם שלמים יותר בחייהם – הם מצאו את החתיכה החסרה שלהם.

מחקר מרתק שנערך לאחרונה בארה"ב הוכיח מה שכולנו יודעים, שגברים כמעט לא משתפים את חבריהם ברגשותיהם. נראה שאת החלק הזה בחייהם הם מחפשים אצל בנות זוגם, הנשים. אולי זהו ההסבר למחקרים שהראו כי גברים שנמצאים בקשר זוגי מחייב מאושרים יותר ובריאים יותר – משום שהם שלמים יותר בחייהם – הם מצאו את החתיכה החסרה שלהם. שיח רגשי משמעותי קשור לפעילות מוחית שמשחררת במוח מוליך עצבי בשם סרוטונין המסייע להילחם בדיכאון ויוצר תחושה כללית של רווחה והרגשה חיובית. את זה נשים מעניקות לגברים בעצם הקשר אִתם.

ומה לגבי נשים, מה נשים מחפשות בזוגיות? מהמחקר עולה כי נשים זקוקות לגברים כדי לקבל יציבות וביטחון. כאשר הזוגיות איננה טובה הגבר כבר אינו מספק לאישה יציבות וביטחון והיא נשארת חסרה.

נתון אחרון מעודד: יש לגבר ולאישה כוח גדול להשפיע ולהגביר את האושר האישי זה של זה. במחקר שבו השתתפו 178 זוגות מארה"ב נמצא שדפוס העליות והירידות ברמת האושר של בני זוג היה דומה, כלומר כשהגבר הראה עלייה ברמת האושר גם אצל אשתו חלה עלייה, ולהפך, כאשר נמצאה עלייה במדד האושר של האישה מדד האושר של בעלה עלה. האושר הוא בידיים שלנו, בזוג ועוד זוג שמשתלבים יחד לבית משותף.

הצטרפו עכשיו למנויי המגזין לנוער עולם קטן