מתנדבים בשדרות
מתנדבים בשדרותצילום: נבו כץ

זה החל בימי 'צוק איתן' בפלוגה אחת שחשה צורך לומר תודה לעם ישראל על החיבוק שקיבלה בימי הלוחמה, והפך למיזם התנדבותי גדל והולך תחת הכותרת 'אזרחים במיל'.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מייסד העמותה, נבו כץ שתיאר את ימיה הראשונים של ההתארגנות שנמשכת מאז המבצע עד היום ובאמתחתה עוד תכניות רבות להמשך. "הכול התחיל ב'צוק איתן'. הפלוגה שלי גויסה בצו 8 וכבר עם הצו שהתקבל בכל אחד מהבתים הרגשנו הרגשה שונה, הרגשנו שהולכים לקראת דבר מאוד גדול. בדרך כלל כשמגיעים למילואים יש ויכוחים - ימין שמאל דתיים וחילוניים - אבל הפעם הייתה אווירה מיוחדת גם בגלל התחושה שהולכים למשהו לא פשוט וגם בגלל התמיכה הרחבה מהעורף – חבילות מכתבים ועוד. הרגשנות את התמיכה הזו והחלטנו שאנחנו רוצים לשמר את האווירה המיוחדת הזו".

"התכנסנו לאחר המבצע והחלטנו שאנחנו רוצים לעשות משהו כדי להחזיר טוב לאזרחים. עשינו סיעור מוחות והלטנו להקים את תנועת 'אזרחים במיל' – מילואימניקים תורמים על אזרחי באמצעות משימות חברתיות. גלגלנו את הרעיון וראינו שזה מדבק".

המשימה הראשונה של חבורת המילואימניקים הייתה בעיר שדרות שם שיפצו מבנה נטוש והפכו אותו למעון לנשים. מכאן ואילך החלה להתגלגל היוזמה כמו גם השמועה וקריאות למבצעי התנדבות שכאלה הגיעו מכל רחבי הארץ, מעכו, לוד, בית שאן ועוד.

בשבוע שעבר הייתה זו התנדבות בעיר לוד, שם השמישו המתנדבים של 'אזרחים במיל' דירה של חיילים בודדים. בדבריו מדגיש כץ את האווירה הייחודית והטובה שמלווה את העבודה אליה מפנים המילואימניקים יום או חצי יום מעבודתם ומעיסוקיהם לטובת העם.

השמועה על הגוף המתנדב עושה לה כנפיים, ככל הנראה גם ובעיקר משום שחברי הפלוגה המתנדבים פזורים בכל רחבי הארץ. כץ מצידו מבקש להרחיב את היקף ההתנדבות ולהפוך אותה לחלק בלתי נפרד משגרת חייהם של המילואימניקים בכלל גדודי המילואים. לשם כך הוא כבר מקדם שיח מול הגורמים הרלוונטיים בצבא, בהם גם קצין מילואים ראשי, שלדבריו מתרשמים ונענים בהתלהבות ובוחנים את הדרך הנכונה ליידע מפקדי גדודים במיזם החדש.

"עדיין לא שמעתי מישהו שמרים גבה ואומר שהיוזמה לא תצליח", הוא אומר וקובע: "כשעושים טוב זה מדבק. אנחנו רוצים להראות פן אחר. יש המון אנשים שרוצים רק להתנדב". למפקדים ולוחמים במילואים הוא קורא להיכנס לגוגל ולפייסבוק ולהתחבר למיזם, ולמי שטוען, כפי שנשמע בתקשורת, שהמילואימניקים מתנדבים ואחרים משתמטים הוא אומר בפשטות: "כל מי שרוצה להתנדב מוזמן. המתלוננים ימשיכו להתלונן".