ניר ברקת
ניר ברקתצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 בעיתון "הארץ" דווח הבוקר (שלישי) כי משטרת ירושלים מעבירה לעירייה רשימות של ערבים שלקחו שהתפרעו וחשודים בעבירות ביטחוניות כדי שתפעיל נגדם סמכויות מוניציפאליות - ענישה נוספת לענישה הפלילית.

על פי הדיווח, עובדי עיריית ירושלים מקבלים את הנתונים ובוחנים אם ניתן לפעול נגד המופיעים ברשימה באמצעות הריסות בתים, גביית חובות ארנונה, סגירת עסקים ועוד.

נציין כי ראש העיר, ניר ברקת, הבהיר כמה פעמים יש לנהוג ביד קשה כנגד ערביי מזרח ירושלים שפועלים נגד כוחות צה''ל ותושבי העיר, אולם עד כה לא היתה ראיה לקיומו של הליך אכיפה פרטני שכזה.

עו"ד מיכאל ספרד, המייצב בעיקר ארגוני שמאל קיצוני, תקף את הנוהל ואמר כי "מערכת אכיפת חוק אמורה לתעדף על פי קריטריונים אובייקטיבים שמשרתים את שלטון החוק ולא לפי אינטרסים של גופי ביטחון".

בשיחה עם "הארץ" טען ספרד כי "מעבר לכך שמדובר ברדיפה פשוטו כמשמעו של אנשים ושימוש לרעה בכוח השלטוני, זה סגנון השררה שכמוהו ראינו במשטרים לא דמוקרטיים. אם אכן הוא מתקיים בישראל זה מבטא השחתה חמורה ביותר".

בעיריית ירושלים לא מכחישים את קיומו של הנוהל. "לא ברורה מה הטענה שמועלית כלפי העירייה. באופן כללי יצוין שמחובתה של העירייה לבצע אכיפה נגד עברייני בנייה, פולשים לשטחי ציבור, חייבי ארנונה ומים וכדומה", נמסר מהעירייה.

עוד מדגישים בעירייה כי כל הפעילות מתבצעת אך ורק בהתאם לסמכויות החוקיות ועל פי החוק ובליווי מלא של היועץ המשפטי לעירייה. "במקומות שנדרש בהם ליווי ביטחוני לעובדי העירייה נעשים הדברים בתיאום המשטרה. תושבים רבים במזרח העיר פונים לעירייה עקב היעדר אכיפה עירונית שמעודדת עבריינים להשתלט על שטחים פרטיים וציבוריים ולאמלל את חיי התושבים בשכונה ופעולות האכיפה מתקבלות בברכה גם על ידי הציבור".

ממשטרת ירושלים נמסר: "קיים שיתוף פעולה מלא ושוטף, על פי הדין בין רשויות האכיפה. במסגרת שיתוף פעולה זה מסייעת משטרת ישראל לפעילות האכיפה של עיריית ירושלים ורשויות האכיפה הנוספות".