מפגינים נגד שחרור מחבלים
מפגינים נגד שחרור מחבליםיגאל דילמוני

 "נס פורים", כך כינו אנשי יחידת החילוץ של יד לאחים, הרגילים בחילוצים של בנות ישראל וילדיהן מכפרים ערביים, את החילוץ שהתבצע בשבוע האחרון בגזרת בית לחם. הם עמדו נפעמים מול שרשרת הניסים וההשגחה המופלאה שליוו את חילוצה בשבוע האחרון של ש. ושלשת ילדיה, מכפר פלסטיני עוין, לאחר שנות סבל איומות וממושכות.

החילוץ המורכב הסתבך עוד לפני שהחל. מספר שעות לפני החילוץ המיוחל, התקשרה ש. ליד לאחים ובדמעות סיפרה כי יש שינוי בתוכניות. בעלה הערבי נעצר בפתאומיות על ידי המשטרה, בגין חברותו בכנופיית גנבי רכב והוטל עליו מעצר בית בביתם. החילוץ תוכנן להתבצע בזמן שבעלה הערבי שוהה במקום עבודתו ועתה יאלץ להדחות.

לאחר התייעצות ביטחונית, התבקשה ש. ליידע את יד לאחים מתי יילקח בעלה הערבי לחקירה בתחנת המשטרה.  לאחר שלושה ימים של ציפיה מורטת עצבים, בשעת לילה מאוחרת, חייגה אמה של ש. ליד לאחים והודיעה: בתי מסרה לי כעת כי בעלה יילקח מחר בשעה שבע בבוקר לחקירה באחת מתחנות המשטרה בירושלים.

בשלב זה פעלו ביד לאחים במהרה. צוות החילוץ הוזעק באישון לילה ובשעה המיועדת כבר התייצב בפאתי הכפר והתכונן להיכנס ולחלץ את ש. ושלושת ילדיה. אך כאן התעוררה בעיה נוספת: אמו של הבעל הערבי ניסתה למנוע את הוצאת בנה לחקירה ופתחה בצעקות רמות. היא גידפה את השוטרים וניסתה לעצור בעדם בגופה לקחת את בנה. גם לאחר שעזבה הניידת את המקום עם בנה, נותרה החמות הערבייה בבית. צוות החילוץ החליט שלא להוציא את החילוץ אל הפועל ולא לקחת סיכון.

בתחקיר שנערך טרם החילוץ, התברר שהחמות, אמו של הערבי, היא מחבלת מסוכנת ששוחררה רק לפני שלוש שנים מהכלא הישראלי במסגרת 'עסקת שליט', לאחר שהייתה כלואה בגין לא פחות מרצח יהודי.

למרות הסכנה שבשהייתם במקום, צוות החילוץ לא עזב לגמרי את האזור. לאחר כמחצית השעה, חייגה ש. לצוות החילוץ והודיעה כי חמותה עזבה את ביתם אך נטלה עמה את בנה הקטן. כך שהחילוץ יהיה חייב להידחות. צוות החילוץ לא אמר נואש והעדיף להמשיך ולהמתין בלבו של השטח העוין.

עשר דקות לאחר מכן הגיעה הבשורה המיוחלת: בנה של ש' הוחזר הביתה על ידי סבתו "כי הוא בוכה כל הזמן". צוות החילוץ לא בזבז שניה ומיד פנה לכיוון הבית. בפעולה זריזה הוכנסו האם והילדים לרכב החילוץ ויצאו במהירות אל מחוץ לכפר, בדרכם לדירת המסתור בה הם משתקמים כיום.

"אנו מודים לה' על שזכינו לנס פורים משלנו וראינו איך משמיים מכוונים ומלווים אותנו על כל צעד ושעל", אמרו השבוע ביד לאחים.