הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

לבנות אֶרֶץ.

אפרת קראוס.

ירושלים, ספריית בית אל, תשע"ד. 292 עמ'

(6427117‑02)

משה יצחק מושקוביץ', "מושקו", הוא איש חיל רב פעלים. מושקו הוא ממקימי הקיבוץ משואות יצחק בגוש עציון לפני מלחמת השחרור, ובהמשך שימש כשליח מסור במחנות העקורים בקפריסין כשהוא מנותק ממשפחתו. אחרי המלחמה עמד בראש מקימי המושב השיתופי משואות יצחק המתחדש, ושוב נשלח להקים את המועצה האזורית שפיר ואת מוסדותיה ועמד בראשם שנים רבות כשהוא מביאם להישגים מרשימים.

מיד לאחר מלחמת ששת הימים היה מושקו היוזם והדוחף העיקרי להקמת ישיבת הר עציון והיישובים אלון שבות ואפרת, כשבצד הוא היה ועדיין מכהן בראש עשרות גופים ועמותות שעוסקים בצורכי עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל.

בכל תפקידיו, בעזרת קסמו המיוחד, מרצו, התמדתו, חוכמתו, צניעותו ונאמנותו, ובעיקר אהבת התורה והעם והארץ הבוערים בו - הוא מצליח להפוך יש מאין, אדמת טרשים לעיר תוססת ומוסד נכשל לסיפור הצלחה. והכול בראש גדול, כשהוא לא שוכח את הפרטים הקטנים ואת האנשים הקטנים, דואג ועוזר ופועל - שליח לכל החיים. וכאשר סיפור חייו שזור באופן מרגש בקורות העם והארץ במאה השנים האחרונות, וכתוב בכישרון – הוא נקרא בנשימה עצורה.

אי אפשר שלא להתפעל גם מהעובדה שבספר מוזכרים מאות אנשים, ידידים ואף יריבים, ואין מילה רעה על איש!

בימים אלו נכנס מושקו לעשור העשירי לחייו כשהוא פעיל ונמרץ, יאריך ה' ימיו ושנותיו בבריאות ובשמחה, ויצליח בכל אשר יעשה.

*****

עיונים בפרשות השבוע.

סדרה שלישית, ויקרא-במדבר-דברים.

אלחנן סמט.

תל אביב, ידיעות אחרונות וספרי חמד, תשע"ה. 565 עמ'

([email protected])

זהו הספר השישי בסדרת 'עיונים בפרשות השבוע', הכוללת כבר אלפי דפים מלאים חוכמה ותבונה, דיוקים בפשוטו של מקרא על פי שיטות למדניות וספרותיות-מדעיות, ומהלכים שלמים הכוללים גם פשטים מקומיים מאירי עיניים ופותחי לב.

כך בפרשת צו דן המחבר בלוח הזמנים של ספר ויקרא שכולו מצוות, ואפילו הסיפור היחיד שבו, אירועי שבעת ימי המילואים, אין בהם תאריך. הרב סמט מגיע למסקנה שזמן אמירת ספר ויקרא כולו הוא סביב חודש ניסן של השנה השנייה לצאת בני ישראל ממצרים, מביא את דעות המפרשים לגבי התאריך המדויק של ימי המילואים, ומצליח לשכנע שחז"ל נטו מפשט המקרא שימי המילואים התקיימו בתחילת חודש ניסן, כדי להוציא מלבם של הבייתוסים שסברו כך.

בסוף הספר מפתחות מפורטים לכל הסדרה.

*****

חכמת הנפש היהודית.

בדרכו של מרן רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל.

מאת הרב יצחק לורינץ.

עורך שלמה קוק.

ירושלים, מכון בינת הלב, תשע"ה. 260 עמ'

([email protected])

לפני עשרים שנה בדיוק, בכ"א אדר תשנ"ה, ליוו רבבות אלפי ישראל את מרן הרשז"א זצ"ל לבית עולמו, ומאז לא פסקו לצאת ספרים שהולכים בדרכו ההלכתית ומביאים שמועות מפיו. ספר זה מיוחד בכך שמדובר בו על דרכו של רשז"א כאשר נדרש לייעץ בענייני נפש ורגש, והוא נכתב על ידי אחד מתלמידיו המקורבים, שגם הוא בעצמו מחנך בעל שיעור קומה.

הספר מחולק לארבעה חלקים: אדם ועולמו, אדם וחניכו ואדם וביתו, ובסופו שישה פרקים על "יתום בחיי האב" – סיפור על יחסים קשים בין אב לבן, ודרכי פתרונן בדרכו של רשז"א זצ"ל.

בספר משולבים היבטים תורניים ומקצועיים, וגם העריכה והעיצוב מרשימים.

[email protected]