עמונה. הבוקר
עמונה. הבוקרצילום: חזקי עזרא

רב הישוב עמונה, הרב יאיר פרנק, תובע מראשי מפלגות הימין להודיע לציבור הבוחרים כיצד יפעלו להסדרת עמונה וישובים נוספים שעליהם מושתת או צפויה להיות מושתת הכרעת בג"ץ להרס ועקירה.

בראיון ליומן ערוץ 7 קובע הרב פרנק כי המהלך היחיד שיוכל למנוע את רוע הגזירה הוא חקיקת חוק ההסדרה, מהלך שאנשי עמונה ופוליטיקאים מהימין ניסו לקדמו כבר בעבר, אך המהלך לא צלח מסיבות שונות.

הרב פרנק מזכיר את עיקריו של החוק המדובר לאחר תזכורת בדבר הנחייתו של בית המשט העליון שפסק דין כי יש לפנות את כל עמונה על כל משפחותיו ויושביו בתוך שנתיים. "חוק ההסדרה אומר שישוב שקיים הרבה שנים והוקם בעזרת משרדי ממשלה לא הגיוני וסביר לפנותו, ואם אדם מוכיח בעלות על חלקים מהקרקע הוא יקבל פיצוי כספי. זה קיים בחוק אבל לא מיושם ביו"ש", מסביר הרב פרנק.

בדבריו הוא מוסיף ומציין כי "לצערינו לשתי הממשלות הקודמות של נתניהו היו גם רגליים שמאליות – אהוד ברק וציפי לבני. זה גרם במידה רבה לכך שחוק ההסדרה לא עבר. אנחנו מקווים שהקדנציה הבאה של נתניהו תהיה יותר הומוגנית ביחס לארץ ישראל ולתורת ישראל ומתוך כך יחוקקו גם את חוק ההסדרה".

כאמור, הרב פרנק קורא לראשי מפלגות הימין להתחייב לחקיקת חוק ההסדרה. הוא מזכיר כי "קיבלנו אמירה מפורשת של הבית היהודי שמתכוונים לקדם את החוק ואפילו לקבוע זאת תנאי בהסכם הקואליציוני. אני פונה למפלגות הימין שישיבו לנו גם הם. שמענו דברים חיוביים משרים וחברי כנסת כמו מירי רגב ויולי אדלשטיין שאומרים שהם בעד החוק אבל אין אמירה מפורשת".

"זה לא רק ימין", מבהיר הרב פרנק ופונה גם למפלגתו המתייגות את עצמן כמרכז בדרישה למענה. "גם ישראל ביתנו וכולנו של כחלון שממצבים את עצמם במרכז הפוליטי. לא צריך להיות איש ימין בשביל זה. זה חוק שלא מגרש אלא מדבר על פיצוי. אם הם לא יתנו תשובה יידע הציבור ויזהר וידע שמדובר באנשי שמאל שהם אנטי ארץ ישראל".

קודם לשיחה עם הרב פרנק שוחחנו חבר הכנסת יוני שטבון, איש תנועת 'יחד' שהבהיר כי מפלגתו רואה בחוק ההסדרה 'אקמול' בלבד וכי יש צורך לקדם את החלת הריבונות על כל שטחי יהודה ושומרון. לדבריו מפלגתו תתמוך בכל חקיקה שתסדיר את מעמד הישובים ותצא מכל ממשלה שתביא להרס של ישוב כלשהו. הדברים מתיישבים גם עם דבריו של חבר הכנסת אלי ישי, יו"ר 'יחד' שאמר גם הוא כי מפלגתו לא תהיה שותפה לכל ממשלה שתפנה למהלך רציני שאחריתו הרס או עקירה. הרב פרנק מברך על הדברים אך מוסיף שהיה רוצה לשמוע את הדברים כתנאי במו"מ הקואליציוני.

"אנחנו דנים על 'ליכוד', 'יחד' ו'בית יהודי'. נשמח שכולם יהיו גדולים כי בסופו של דבר לפתחנו סכנת ממשלת שמאל וחשוב שכולם יצביעו ביום שלישי", הוא אומר ומאמין כי אם כל מצביעי הימין יתגייסו להצבעה מאסיבית הדיון לא יהיה העברת מנדט ממפלגת ימין אחת לחברתה אלא לגידול בכוחן של כל מפלגות הימין.

על אדישות הציבור הימני הוא אומר: "התקשורת לקחה צד מאוד ברור נגד הליכוד והימין. זה יוצר אווירה שקרית וגם תחושה בחלק מהציבור שממשלת ימין כאילו לא עסקה בנושא החברית. אלו דברים לא נכונים ואני קורא לציבור להתעורר ולהפוך את הימין לגדול וברור".

בשולי הדברים הוסיף הרב פרנק ואמר כי "כואב לי לשמוע את השם 'המחנה הציוני'. כואב לשמוע את המילה ציון ממי שרחוק כל כך. ציון זה ירושלים, קרבת ה', ולצערינו אין להם ולציון דבר, ומי שמבקש את ציון צריך לדעת לחפש במקומות אחרים".