שואה
שואהצילום: פלאש 90

למרות המאמצים הגדולים למנוע את המצעד המקומם התקיים אחד המצעדים השנתיים המקוממים באירופה בבירת לטביה, ריגה.

כמה מאות תושבים לטבים שהתגייסו לאס־אס במהלך מלחמת העולם השניה צעדו במרכז ריגה לזכרם של חבריהם שנהרגו במלחמה. סוכנות הידיעות הלטבית פרסמה בדיווחיה כי חלק ממשתתפי המצעד קרא קריאות נגד הרוסים האתניים הדרים בלטביה ואף נגד יהודים שלדבריהם "ביקשו למנוע את המצעד באמצעות פרובוקציות".

מצעד ותיקי האס־אס מתקיים בבירת לטביה כל שנה בתאריך 16 במרץ מאז שהמדינה הבלטית הכריזה על עצמאות מברית המועצות. המצעד הפרובוקטיבי מתקיים למרות מחאותיהם של ארגוני זכויות אדם וארגונים יהודיים רבים במדינה.

יש לציין כי ממשלת לטביה אינה נוטלת חלק בארגון האירוע אך אף אינה מונעת את קיומו. לטענת הממשל, על אף שחברי גדודי האס־אס הלטבים הצהירו בעת מלחמת העולם השניה כי הם מתגייסים לשורות יחידות הרצח הנאציות "בהתנדבות מלאה", באופן מעשי הם גויסו על ידי הנאצים הגרמנים בכפיה ומשכך אין לראות בהם פושעי מלחמה.

בתגובה פרסם מרכז שמעון ויזנטל הודעה חריפה. מנכ"ל המרכז אפרים זורוף אמר כי "האנשים שצועדים כאן לא ראויים לכבוד הזה כיון שהם נלחמו לצד גרמניה הנאצית. בלטביה ישנו מיתוס לפיו חברי הלגיון הלטבי של האס־אס לחמו למען עצמאות לטביה וזה לא נכון. הם לחמו למען הנאצים".