]]

דרכים רבות ברחבי הארץ, צופנות בחובן מסתורין ומקומות שטרם הגענו אליהם. נסיעה בכבישים החדישים והמשוכללים הורידה באחת, את אותן פינות נסתרות. מי מסוגל לנסוע במהירות 110 קמ"ש בכביש 6 ולראות משהו? דרך מיוחדת כזו היא הדרך המחברת בין צומת מגידו לצומת התשבי. כביש שזמן הנסיעה הממוצע בו הוא כ-12 דקות, אך אתריו ההיסטוריים והגיאוגרפיים רבים.

לאורך הכביש, שמורת מגידו, נחל השופט, נחל היוגב וגולת הכותרת הפעם "מערת הפלמ"ח" שבקיבוץ משמר העמק.

המערה שימשה בתחילת המאה הקודמת ועוד קודם לכן, מקום משכן לרועים בדואים שנדדו עם צאנם במורדות הרי מנשה. עם עלייתו של קיבוץ משמר העמק לנקודת הקבע בשנת 1921, הפך המקום אתר משחק לילדי הקיבוץ.

בשנת 1941 כאשר הוחלט על הקמת הפלמ"ח, הפכה המערה לבסיס האימונים למחלקות המיוחדות של הפלמ"ח. כאן נאספו הלוחמים של מחלקת המסתערבים שפעלה בהסתר במדינות ערב השכנות, פה התאמנה המחלקה הגרמנית שחייליה נועדו להיטמע בקרב היחידות הגרמניות שלחמו במדבר המערבי בימי מלחמת העולם השנייה, ופה נועדו מפקדי הפלמ"ח לקראת יציאה לפעולות נועזות.

מסלול הסיור במערה משלב גם תצפית מראשו של "הר הגעש", נקודה גבוהה מדרום לקיבוץ החולשת אל נופי עמק יזרעאל המרהיבים ויערות מנשה הירוקים. תוכלו לשמוע על ההקשר התנ"כי של האזור ולהיחשף לסיפורי הגבורה של לוחמי קיבוץ משמר העמק במאבקם נגד לוחמיו של קאוקג'י בימי מלחמת השחרור. המבקרים במערה נחשפים להווי אותם ימים באמצעות סרטון המספר על התקופה, תצוגת כלי נשק וציוד ששימשו בסתר את הלוחמים וסיפורים מרתקים.

את האטרקציה של המקום, מספקת הדרכתו של ישע עקרון, חבר קיבוץ משמר העמק ומנהלו המקצועי של האתר. ישע, הרואה עצמו שליח של דור הפלמ"ח, ממחיש בצורה ססגונית ויוצאת דופן את מורשת הקרב של הפלמ"ח וערכיו, וכן את ההווי הפלמ"חניקי - כולל שירה מסביב למדורה, צ'יזבטים וכמובן גם הפינג'אן המפורסם משירו של חיים חפר - "הרוח נושבת קרירה". "בימי המאבק להקמת מדינת ישראל" מספר ישע "שימש קיבוץ משמר העמק בסיס ליחידות הפלמ"ח שהתאמנו במערת הפלמ"ח ובאזור יערות מנשה. מפקדי ההגנה והפלמ"ח הוכשרו כאן לתפקידם ורבים מאלה ששימשו לימים בצמרת הפיקוד של צה"ל קיבלו את הכשרתם בקיבוץ ובסביבתו.

באפריל 1948 הותקף הקיבוץ ע"י לוחמי "צבא ההצלה" של קאוקג'י במטרה להרחיק את השליטה היהודית מכביש ג'נין-חיפה. חברי הקיבוץ ולוחמי הפלמ"ח שתגברו אותו עמדו בפני התקפות קשות שכללו ירי תותחים וניסיונות כיבוש בעזרת משוריינים. הילדים נאלצו להתפנות מהמקום והאוכלוסייה ספגה אבדות בנפש. עמידתם העיקשת של החברים הביאה לבריחתו של קאוקג'י צפונה ולשחרור האזור מאיום הערבים.

נגישות

המערה נמצאת בחורשה. אין דרך סלולה אל המערה. הכניסה צרה ומתאימה לכניסה של אנשים המשתמשים בכסא גלגלים צר. חלק מן הפעילויות מותאמות לאנשים עם מוגבלויות. סמוך לאתר שירותים המתאימים גם לאנשים המשתמשים בכיסאות גלגלים.



הפעילויות בתשלום. טלפון: 04-9898946 , 052-4471109 פקס: 04-9896847

מה באזור?

גנים לאומיים בהם מגידו, בית שערים וציפורי, ביערות קק"ל המשתרעים בחלקים נרחבים של האזור, פינות פיקניק בפארק מנשה ונחלים שופעי מים כנחל השופט.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש 66 בין צומת תשבי לצומת מגידו. פונים ונכנסים בשערי קיבוץ משמר העמק ומשם לפי השילוט בתוך הקיבוץ. יש לתאם מראש.

לצפייה בכתבה