נסיעה ברכב פרטי בדרך עפר משולבת בירידה באתרים והליכה קצרה ברגל. אורך המסלול: 16 ק"מ לא מעגלי. חניוני נופש: חניון מצפה הראל - שולחנות פיקניק, ברזי מים ושירותים, חניון עין סוסין – שולחנות פיקניק, ברזי מים, חניון "מעלה התאנה" – שולחנות פיקניק, חניון עין חילה, חניון החרוב- שולחנות פיקניק, חניון עין חילה – שולחנות פיקניק, ספסלי ישיבה בסמוך למעיין חניון המשוריין – שולחנות פיקניק, מתקני משחק, מגלשות, נדנדות וארגז חול. בחניון מצפה הראל – תבליט השטח והמצפור נגישים לנכים, כמו גם שולחנות הפיקניק בסמוך. במקום שירותים לנכים. חניון השיירה – שולחנות פיקניק נגישים לנכים.
ימי חודש אייר, חודש של מורשת קרב, מוליך אותנו, במסלול נסיעה משפחתי, למרחבי פארק רבין המשתרע על פני כ- 15,000 דונם באזור שער הגיא, מנחשון ובקוע במערב ועד לאנדרטת פורצי הדרך לירושלים במזרח.
שתי דרכים חוצות אותו לאורכו - דרך דיפנבייקר, צפונית לכביש מס' 1, ודרך שלוחת משלטים דרומית לו. הדרכים מתאימות למעבר רכב פרטי והן מובילות אותנו לפינות היפות של הפארק.
הדרך המרכזית, קרויה על שמו של ג'ון דיפנבייקר, ידיד ישראל שהיה ראש ממשלת קנדה בשנים 1963-1957. בכניסה לדרך כדאי לעצור ולהצטייד במפת המסלולים שניתנת בחינם בתיבת החלוקה שבסמוך לשלט ההסבר.
הדרך מתחילה בחניון פורצי הדרך, דרך גן לאומי הרי יהודה, ברכס המשלטים, ומעניקה תצפית מרהיבה על כביש ירושלים-תל אביב העובר בשער הגיא.
ראשיתו של המסלול באנדרטת פורצי הדרך לירושלים אליו נגיע ברגל מהחניון. האנדרטה עשויה בסיס בטון שממנו יוצאים שישה מוטות מתכת בדמות אצבעות המצביעות על הכיוון לבירה, והמסמלים את הפריצה לעבר ירושלים במלחמת העצמאות. ליד האנדרטה נותרו שוחות, ושרידים של חומה עתיקה שנבנתה מאבנים גדולות, שרידי יישוב ערבי - ח'רבת א-זנקלה.
מכאן יש תצפית נוף לעבר שפלת החוף וגוש דן. לרגלי האנדרטה מצויה כתובת: "למען ציון לא אחשה ולמען ירושלים לא אשקוט".
נחזור לחניון, שהוא גם אתר הנצחה ללוחמי גדוד 6 של הפלמ"ח, שאנשיו ליוו במלחמת העצמאות את שיירות פורצי הדרך לירושלים. נכנס למכונית וניסע בדרך עפר מסומנת באדום אל דרך רכס המשלטים.
הדרך עוברת בגדה הדרומית של נחל יתלה ולאחר כ–1 ק"מ מגיעה לאתר שבו מוצבים שרידי משוריינים ומשאיות מימי מלחמת העצמאות (אלה הנצפים גם מכביש מס' 1). באתר ניצבת עמדה להסבר קולי, בעברית ובאנגלית, המספרת על פריצת הדרך הנצורה. מומלץ להאזין כאן לשיר "באב אל וואד".
נמשיך כ- 1.5 במעלה ההר, עד למקום שבו מסתעפת ימינה דרך המסומנת בירוק (המובילה לנחל אילן ותל עזקה) אל "הגן היפני". נחנה את הרכב בצומת העפר, ונטייל ברגל בגן המוקדש לאב אוצוקו - מייסד אגודת בית שלום היפנית. בגן דגם מיניאטורי של מפת ישראל, בקטע שבין החרמון לכנרת, דרך יובלי הירדן המתפתלים, העשויים ממיגון אבנים. לצדו דגם גדול יותר, המשתרע על שלוחת ההר ומגיע עד לפסגתו, העשוי אף הוא מאבנים, אדמה וחול, שלכל אחד משמעות רוחנית וסִמלית. החרמון מעוצב בדמות סלע על פסגת ההר, הצופה אל הנוף הפראי של הרי יהודה. הגן משלב בתוכו עקרונות אסתטיים-מסורתיים המאפיינים את הגנים היפנים.
על פי אמנותם של חברי הקהילה, ירושלים היא המפתח לשלום העולם, ולכן הגן נמצא על אם הדרך לירושלים.
נחזור אל הרכב, נמשיך בדרך דיפנבייקר בסימון האדום, ונתקדם כ–1 ק"מ תוך כדי צפייה אל עבר רכס שער הגיא. אפשר לעצור בתצפית נוף מדהימה לבית המשאבות שבשער הגיא. התצפית ממחישה היטב את חשיבותו האסטרטגית של הרכס.
בהמשך, כ–1 ק"מ, נעבור סמוך למשלט 7, לוחמי חטיבת "הראל" כבשו את המשלט מידי כוחות "צבא ההצלה" של קאוקג' ב- 11 במאי 1948. יומיים לאחר מכן ניסו הערבים לכבוש את המקום מחדש, אך נסוגו לאחר קרב קשה. בהמשך נחלוף ביער לזכרו של זבולון המר, שהיה שר חינוך בממשלת ישראל. אפשר לרדת מהרכב ולגשת לתצפית על נוף יער נווה אילן.
המשך הדרך יוביל אותנו למשלט 8, ואל יעדנו הבא, המרוחק כ–2 ק"מ, משלט 10. במלחמת העצמאות ניצב כאן משלט ישראלי שתפס עמדה מול "רכס התותחים" הירדני שבאזור לטרון (הנמצא כיום בתחום פארק איילון-קנדה). נמשיך בדרך ונגיע לצומת. ימינה – אפשר להגיע אל פארק איילון-קנדה, בהתאם לשילוט, או לפנות שמאלה, אל שער הגיא. נבחר פנייה זו, ובטרם נסיים נוכל לראות מבנה שהינו מצד תורכי בחורבת חרסיס, ששימש את התורכים לשמירה על הדרך מיפו לירושלים. בסמוך למבנה בור מים.
כאן מסתיימת דרך דיפנבייקר. כ–100 מטר מהמצד נימצא מאחורי תחנת הדלק "פז", ממנה נחבור לכביש תל אביב - ירושלים (כביש מס' 1) עד למשמר דוד, שם מסופר קרב שיירת חולדה. הייתה זו שיירה שיצאה ב31 במרץ 1948 מחולדה לכיוון ירושלים הנצורה ועליה אספקה.
בשיירה היו 26 משאיות, 4 אוטובוסים ו־7 משוריינים.השיירה הותקפה על ידי מאות ערבים מצבא ההצלה הערבי ועל ידי חיילי הלגיון הערבי שבאו מרמלה במשוריינים. בין התוקפים היו גם אנשי חסן סלמה מחולדה הערבית ומתנדבים עיראקים וואדי צראר. לאחר שש שעות של לחימה וניסיון לחלץ את המכוניות שנתקעו בבוץ ניתנה הוראה לסגת חזרה לחולדה.
שניים מהמשוריינים שהגנו על המכוניות ועסקו בחילוץ נפגעו ושקעו בבוץ בלי שיכלו לפרוץ את הכח הערבי התוקף שהקיף אותם. מפקד אחד המשוריינים, חיים גולדיס, החליט לפוצץ את המשוריין על יושביו כדי לא ליפול בשבי. הייתה זו שיירת ההספקה הראשונה שלא הגיעה לירושלים. 22 מאנשי השיירה נהרגו והרוג נוסף היה בכוח החילוץ.אנדרטה וסיפור הקרב מוצבים במקום.
מכאן נחזור לצומת נחשון וניסה לכיוון בית שמש. כעבור מספר ק"מ נבחין בשילוט מצפה הראל. סמוך למצפה מוצב דגם גדול, שממחיש את דרך בורמה ואתריה ואת כל המציאות המורכבת שהיתה באותם ימים בדרך אל העיר.
איך מגיעים?
לבאים מכביש כביש מס' 1 ליד סימן ק"מ 45, לפני צומת שורש, מצוי שילוט כניסה לחניון.
נחנה את המכונית ברחבת חניון פורצי הדרך. המשך המסלול מתואר בכתבה.
טיפ חשוב: המועצה לשימור אתרים עורכת בסביבה סיורים מזמרים. הדרכה וליווי שירים התואמים את אתרי הסיור. פרטים : אריק052-3689834. פרטים מלאים על כל אירועי שבוע שימור אתרים באתר המועצה לשימור אתרים: www.shimur.co.il