הרב פרומן
הרב פרומןערוץ 7

עלילת הספר "שמונה דקות אור" מלווה את נועה שאיבדה את בעלה, הרב יהושע חי שלום, לפני חמישה חודשים.

עכשיו היא יוצאת למסע העובר בתחנות יוצאות דופן: כל האנשים שהתנגדו לו בחייו. מהם היא מצפה לקבל אי-הסכמה לצעד הנועז שהיא מנסה לעשות, כי שתוכל להמשיך בדרכו של בעלה.

עלילת הספר "שמונה דקות אור" יוצאת דופן. למרות שהוא כתוב כספר פרוזה, הוא לא סתם סיפור שנרקח בראשה של המחברת. הספר מספר בצורה כנה ומרגשת את סיפורה של משפחת פרומן, כפי שלא יוכל איש לספר, מלבד בת המשפחה. הפרטים שונים בחלק מהמקומות, השמות הוחלפו כולם, ובעצם זה לא העיקר.

נועה ויהושע חלקו ארבעים שנות אהבה גדולה אך גם רגעים קשים. העליות והמורדות שעבר אבי המשפחה בנסותו להביא שלום באמצעות מפגש בין-דתי, בנסותו לתקן את העולם בדרכים שונות, וגם בעבודת ה' הפרטית והמשפחתית שלו, מסופרים ללא משוא פנים אך באהבה גדולה.

מהספר עולה דמות ייחודית של תלמיד חכם שהקפיד על קלה כבחמורה, אך בעל חשיבה עצמאית וייחודית. הוא לא היה מוכן לקפוא על שמריו לרגע קט והכינוי "משוגע" החמיא לו. מתוארת מסירות הנפש שלו למען עם ישראל, אהבתו לכלל ישראל אך גם הפרטים הקטנים- התסכול שלו מיוזמות שכשלו, הקשיים הטכניים, העלבונות והאיומים שחוו הוא ובני משפחתו.

בספר מתואר מסעה של נועה תוך שהיא נזכרת בפרטים אלו. בהתמסרות ההדדית בקשר, באש שיקדה ביניהם אך גם יכלה לכלות מרוב עוצמה, בעשרת ילדיהם שגודלו על ידי הורים שלא התעניינו בפרטים הקטנים של החיים אלא ברוח, בתקשורת הייחודית שלו, בתפילתו הסוערת. נועה מבקשת להמשיך את דרכו הלא שגרתית אך במהלך המסע היא מתוודעת יותר ויותר לתפקידה בחייו - כחברותא, כרעיה, כגורם מתווך בינו לבין העולם, ומתגעגעת אליו.

הספר אינו חסר רגעים מחויכים, חלקם מהמסע, חלקם מהחיים האמיתיים של בני הזוג, גידול הילדים עם חוויות יוצאות דופן, איבוד הארנק אך אי הידיעה מה היה בתוכו, זיכרונות מרגעים של זוג צעיר. בתוך הקושי של האבל והחיסרון, האש של יהושע לא כבתה ונועה משתוקקת לשאת את הלפיד הלאה. השאלה שמהדהדת בה לאורך כל הספר היא: מי ימשיך אותו?

הספר כתוב בצורה נהדרת. מרתק, מתאר את הדמויות במדויק ומעביר את הקורא מסע אמיתי. לו לא היתה מציינת את שם נעוריה על הכריכה, הסופרת היתה מצליחה לרתק את קוראיה ולהותיר בהם חותם. מכיוון שהספר נכתב על דמות מפורסמת עם הדעות המיוחדות, הספר חזק פי כמה. דמותו של הרב פרומן מתוארת כדמות מיוחדת, מורכבת ורבת פנים, ואי אפשר שלא להתרשם מהדרך הארוכה שעבר ומהמחירים ששילם על מנת לעבוד את ה' באמת, כפי שהבין.

יהיו כאלה שיקראו בו על זוגיות וקשר, יהיו שיראו בו כתב הגנה על מעשיו של הרב פרומן לאורך השנים, יהיו שישמעו דווקא את הגעגוע הגדול של בת לאביה. בכל מקרה- לא תישארו אדישים.