בדיקת פלטות שבת בלונדון
בדיקת פלטות שבת בלונדוןצילום: זק"א

שבוע אחרי השריפה שפרצה בבית משפחת ששון בניו-יורק, בה נספו שבעה ילדים, יזם ארגון זק"א באנגליה מבצע בו התבקשו אנשי הקהילה להביא את פלטות השבת מביתם לבדיקת תקינותן.

מאות משפחות יהודיות בלונדון הגיעו לאולם ייעודי בו עברו חשמלאים מומחים שנשכרו על ידי זק"א ובדקו את הפלטות שברשותן, זאת במטרה למנוע שריפה כמו זו שפרצה בבית המשפחה בברוקלין, בעקבות קצר שהתגלה בפלטת השבת. 

למעלה מ-270 פלטות נפסלו, בעיקר בשל תקלות שהיו עלולות לגרום לקצר חשמלי.

דוד רוז, מנהל זק"א באנגליה, סיפר כי בהתחלה הביעו בארגון חשש מאי שיתוף פעולה של התושבים עם היוזמה. "תהינו אם אנשים יבואו לבדוק את הפלטות שלהם", הוא אומר, "הופתענו כבר ביום הראשון כשהגיעו יותר מ-700 משפחות".

המבצע לדבריו היה כדי למנוע את האסון הבא. "נחשפנו לדברים שהיו עלולים להיגמר באסון. חוטים גלויים, פלסטיק שנמס מחום, אלו דברים שהיו עלולים לגרום לשריפה או קצר חשמלי".

רוז אומר שאנשים שבדקו את הפלטות, עשו זאת בעיקר בשל האסון שאירע בברוקלין. "השימוש שעושים בפלטה כשמשאירים אותה דלוקה למשך 24 שעות, או במיוחד בחו"ל כשיש לפעמים שלושה ימי חג ושבת רצופים, זה דורש אחראיות מירבית. אם הצלחנו למנוע שריפה אחת או קצר חשמלי בבית מסוים, הועילו זק"א ביוזמתם".