ישראל כץ במחלף נווה אילן
ישראל כץ במחלף נווה אילןצילום: ששון תירם

בשורה לנהגים. משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל פותחים הלילה (ראשון) לתנועה את מחלף נווה אילן, בכביש מספר 1 החדש.

פתיחת המחלף החדש מבוצעת במסגרת שדרוג כביש 1 בין ירושלים לתל אביב, בקטע שבין שער הגיא ועד לכניסה לבירה.

מדובר במחלף חדש שישמש את כל הבאים לנווה אילן, טלז סטון, קרית יערים וישובי הסביבה ויחסוך תנועה מיותרת של כלי רכב שנסעו עד כה בכביש 1 ובתוך הישוב אבו גוש. כמו כן המחלף צפוי להפחית את עומס התנועה בכביש מספר 1.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ שחנך היום את המחלף ציין כי הקלה משמעותית ביותר בעומס התנועה תורגש כאשר ייפתח בקרוב קטע כביש נוסף של כביש 1 המשודרג, באורך של יותר מארבעה קילומטרים, בין שורש לחמד, במתכונת של שלושה נתיבים ושוליים רחבים, לכל כיוון.

בסיור השתתפו גם מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, מ"מ מנכ"ל נתיבי ישראל, מיכה קופילובסקי, סמנכ"ל פיתוח, עפרה רהב וראש מנהלת פרויקט כביש מספר 1, דוד לנדסמן.   

מחלף נווה אילן החדש יאפשר לבאים מכיוון תל אביב פנייה ישירה, לנווה אילן שלא הייתה קיימת עד כה ואילצה את הנהגים לנסוע כשישה קילומטרים עד למחלף עין חמד ולחזור דרך אבו גוש לנווה אילן. גם היוצאים מנווה אילן לכיוון ירושלים לא יאלצו לנסוע עוד בכביש העמוס של אבו גוש וייהנו מהשתלבות בטוחה וישירה בתנועה, מנווה אילן לירושלים.

השר כץ סיפר כי עבודות השדרוג של כביש 1 מתבצעות כיום במלוא המרץ, באמצעות חברת נתיבי ישראל, בכל קטעי הכביש שבין שער הגיא לירושלים. במסגרת הפרויקט ההנדסי המורכב, מורחב הכביש לשלושה נתיבים, לכל כיוון תוך שיפור הבטיחות לאורך הקטע המשודרג על ידי ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים בצדי הדרך.

התוכנית כוללת הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות וכן שלושה מחלפים חדשים, בנווה אילן, חמד והראל.

גשר הראל הישן, שנבנה לפני עשרות שנים יבוטל בקרוב. במקומו נכרות בימים אלה שתי מנהרות, באורך של כ-700 מטר כל אחת שיעברו מתחת לרכס הראל. סמוך למחלף החדש יוקם מסוף תחבורה ציבורית שישרת את הנוסעים לירושלים ולתל אביב.

במסגרת התכנית, יבוטל קטע הכביש המסוכן, בסיבוב מוצא, במקומו הולכים ומוקמים שני גשרים מקבילים, בני שלושה נתיבים, באורך של כ-800 מטר, המתנשאים מעל עמק מוצא.      

שר התחבורה הדגיש כי מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר המקודמים כיום על ידי משרד התחבורה, באמצעות זרוע הביצוע שלו - חברת נתיבי ישראל. לדבריו, שדרוג כביש מספר 1 ישפר את זרימת כלי הרכב באחד מעורקי התנועה המשמעותיים ביותר בישראל. "הרחבת כביש מספר 1 לשלושה  נתיבים וביטול סיבוב מוצא המסוכן יאפשרו לעשרות אלפי הנוסעים לחלוף על הפקקים ולהגיע לירושלים, במהירות ובבטיחות". הוסיף כץ.

מ"מ מנכ"ל נתיבי ישראל, מיכה קופילובסקי ציין כי "פרויקט כביש 1 החדש הוא מפגן של יכולות הנדסיות מורכבות, מאחר והוא כולל הקמת גשרים ומחלפים, כרייה של  מנהרות, בניית מעברים אקולוגיים, והרחבת אחד הכבישים העמוסים והחשובים בארץ". 

השר כץ ציין, כי גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16 הצפוי לצאת למכרז בחודשים הקרובים ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה, זאת בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה שתחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן, בתוך 28 דקות. בנוסף לכך, משודרג כיום כביש 38 משער הגיא לבית שמש שיתרום לפיתוח העיר ולקשר שלה עם ירושלים.

שר התחבורה הוסיף, כי משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל השקיעו מחשבה רבה, במטרה למזער ככל האפשר את ההפרעה לזרימת התנועה בכביש, במהלך העבודות. לדבריו, כבר היום ניתן לראות כיצד העבודות לשדרוג הכביש שהחלו לפני כשנתיים, מתבצעות כסדרן.

משרד התחבורה מפעיל סל פתרונות להקלה על עומסי התנועה, בזמן העבודות בכביש החדש. בין היתר נפתח חניון חנה וסע חדש, במצפה מודיעין, על כביש 443 המאפשר לנהגים להחנות את רכבם בחניון ללא כל תשלום ולהגיע באחד מ"קווי מאה" (100,101,102) היעודיים.

מדובר בקווים היוצאים מחניון מצפה מודיעין ומחניון שפירים ומגיעים אל מרכזי העסקים בירושלים וקריית הממשלה. בנוסף לכך, כביש 443 שודרג ונוספו בו נתיבי תחבורה ציבורית, בכל הצמתים המרומזרים, ממחלף בין שמן ועד מחלף מכבים, בשני הכיוונים.