סבסטיה
סבסטיהצילום: פלאש 90

חול המועד פסח צפוי לנקז אליו טיילים ומטיילים רבים שיתפרסו לאורכה ולרוחבה של הארץ כאשר ימי ימות השבוע כולו הם ימי חול מועד. לקראת הימים הגדושים הללו שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם צחי דיקשטיין, מנכ"ל 'אשכולות', פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית המאגד תחתיו עשרות מדרשות לטיולים.

בשיחה עם דיקשטיין ביקשנו להתמקד בטיולים המוצעים ביהודה ושומרון, המקום בו כלשונו "הכול התחיל".

דיקשטיין מציין כי כחלק מההיערכות לימי חול המועד והרצון להנגיש את אתרי הטיולים השונים ביהודה ושומרון לקהל הרחב הוחלט להציב נקודה מרכזית מוכרת ונגישה שאליה יגיעו מטיילים מרחבי הארץ וממנה ייצאו בהדרכת מדריכי המדרשות לטיולים מודרכים חינם.

הנקודה המדוברת תהיה בכניסה לעיר אריאל, שם ניתן להשאיר את הרכב (ולמצוא אותו לאחר מכן... המקום מאובטח) ולצאת לסיורים שיצאו לאורך כל שעות היממה באתרים היסטוריים ואתרי מורשת בשומרון.

בין הסיורים ניתן למצוא סיור לצרידה, העיר המקראית, לאתרים נסתרים לאורך גדר המערכת, למבצר החשמונאי העתיק 'ארומה' כמו גם לנחל קנה, סיור שייחתם בהעפלה רגלית לסבסטיה.

דיקשטיין מציע לציבור הרחב להתוודע למכלול ההצעות באתר 'אשכולות' כמו גם בדף הפייסבוק של 'אשכולות', או פשוט להגיע במהלך ימות חול המועד לתחנת הדלק שליד אריאל וממנה יצאו הטיולים והסיורים.

ב'אשכולות' מציגים שורת מסלולים מומלצים ברחבי הארץ:

צומת האלה:

נסייר בתל שכה בעקבות פריחת התורמוסים והסיפור המקראי הידוע, נבקר במדרס, נחל מערה ועוד.

חוויה לכל המשפחה, זחילות במערות, סיפורים היסטוריים, פריחה מדהימה. (בשיתוף מרכזי סיור ולימוד - סוסיא, חברון, אל ארצי וירוחם)

שורש:

מסלול למיטיבי לכת בנחל כפירה- נכיר חבל ארץ ייחודי אשר תושביו הצליחו לזעזע את העם בתרגיל מבריק. נגיע לבריכת עין כפירה ונהנה מהמים הקרירים בצל התאנה. רכס שיירות - נחזור אל הרגעים בהם עצר העולם מלכת והוחלט על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. נצעד בשבילים בהם הלכו ולחמו לוחמי הפלמ"ח. נספר על המערכה על הדרך לירושלים במלחמת העצמאות. פארק קנדה - תצפית לעבר עמק איילון, אירועים תנכיים והיסטוריים ונוף מדהים. שמורת המסרק- שמורת טבע יפיפייה שבה היו קרבות בדרך לירושלים. (בשיתוף בית ספר שדה שער הגיא ובית מוריה)

שומרון:

'העיניים של המדינה'- תצפית מפדואל וסקירה על המקום ועל מה שרואים, טיול מימי בנחל קנה הזורם והפורח, הר עיבל וסבסטיה –צרידה המקראית, מבצר חשמונאי שהתגלה, קבר יוסף ועוד מקומות היסטוריים, יפה ומיוחדים הנמצאים בארצנו. (נקודת מפגש בתחנת הדלק אריאל. בשיתוף מרכזי סיור ולימוד שומרון וחלקת השדה)

כרמל:

שני מסלולי טיול למשפחות -

1. מסלול מעגלי קצר, כשעה וחצי, עין אלון וחרבת אלון.

2. מסלול מעגלי, כשעתיים וחצי, תצפית אנדרטת השריפה בכרמל, מחצבות קדומים

(נקודת מפגש בחניון האגם בכרמל. בשיתוף מרכז סיור ולימוד גליל ומרכז סיור ולימוד בשבילנו-חריש)

ראש פינה והאזור:

סיור בראש פינה העתיקה- נסע למושב כחל המשקיף על הכנרת ושם מול נוף עוצר נשימה של הגליל והגולן נשמע את סיפור אוצרות  בית המקדש האבודים הטמונים לפי המסורת בקרבת מקום. נשקיף על מצוקי נחל עמוד ועל הסיפון של המוביל הארצי. נבקר בפינות חמד ומעיינות נסתרים ביער בירייה. ולסיום נסייר בירדן ההררי- טיול למשפחות המשלב פריחה, מים, היסטוריה וגאולוגיה. (נקודת מפגש עם המדריכים ליד בית העלמין ראש פינה. בשיתוף מרכזי סיור ולימוד אורות הגליל, וראש פינה)

"מחפשים את המטמון" בשביל "אוצרות כחל"

נסע למושב כחל המשקיף על הכנרת ושם מול נוף עוצר נשימה של הגליל והגולן נשמע את סיפור אוצרות  בית המקדש האבודים הטמונים לפי המסורת בקרבת מקום. נשקיף על מצוקי נחל עמוד ועל הסיפון של המוביל הארצי.

ימים: שלישי ורביעי, משך הסיור: 3 שעות, דרגת קושי: קל, התניידות: ברכבים פרטיים. שעת יציאה: 10:00 סיום 13:30

אל "פינות חמד ומעיינות נסתרים ביער בירייה"

נסע בדרך נוף חצור-עמוקה בתוך אחד מיערות קק"ל היפים בארץ, לאחר עצירה בתצפיות מרהיבות, נגיע לכפר העתיק "נבוריה " שם נבקר במעיין הקסום ובבית הכנסת העתיק. נמשיך בדרך הנוף אל "מצודת בירייה" שם נשמע את סיפור ההתיישבות במקום. נסיים בעמק התכלת בנחל בירייה, בהליכה קלילה  ביינות למפלי המים ובעלי החיים שמסתובבים בפארק .

ימים: ראשון ורביעי. משך הסיור: 5 שעות, דרגת קושי: קל. התניידות: ברכבים פרטיים. שעת יציאה: 10:00 סיום 15:00 (בצפת)

מהיישוב החדש אל היישוב הישן:

נתחיל את סיורנו ב"גיא אוני" הלוא היא ראש פינה נשמע על ההתיישבות במושבה הראשונה ואל החזון של הקמת התיישבות יהודית שאינה צריכה את "כספי החלוקה". משם נעלה ברכבים אל עיר הקודש "צפת" נחנה את הרכבים בחניון המצודה שם נערוך תצפית מרהיבה ונשמע את סיפורה המרתק של העיר בראי הדורות. נמשיך לסיור רגלי בין סמטאות צפת ובתי הכנסת של העיר, ונתבל בסודות וסיפורים מתקופת הזוהר של צפת.

יום: שני. משך הסיור: 4 שעות. דרגת קושי: קל (ירידה במדרגות בסמטאות צפת). התניידות: ברכבים פרטיים \\ שעת  יציאה:10:00 סיום 14:00 (בצפת)

"אל ארץ ירדן וחרמונים"

"מפה אתם נראים גדולים שבעתיים"- נתחיל את סיורנו במצפה גדות, שם נשמע את סיפור עמידתם האיתנה של תושבי גדות ושאר ישובי העמק עד למלחמת ששת הימים בה כבשו כוחות צה"ל את "ההר שהיה כמפלצת". נרד חזרה לירדן להליכה קלילה לאורכו נתרשם מזרימתו האיתנה, נסיים ליד מפעלי מים קדומים וחדשים, ונעלה אל "מצד עטרת" בדרך חזרה אל כלי הרכב.

ימים: שני ושלישי. משך הסיור: 4.5 שעות. דרגת קושי: בינונית. התניידות: ברכבים פרטיים, שעת  יציאה: 10:00 סיום 14:30(גשר בנות יעקב)

"אל ארץ פלגי מים"

נצפין עד לאצבע הגליל, בדרכנו נעצור באנדרטה אשר כמוה רבות "המעטרות" את נופי ארצנו, אנדרטת "אסון המסוקים" מנציחה את זכרם של 73 מחיילנו שנהרגו בתאונה אוירית שטלטלה את מדינתנו, בדרכם להגנת המולדת במוצבי דרום לבנון. משם נמשיך למרגלות החרמון נתרשם מזרימתו המופלאה של מפל סער היורד בין הבזלת הגולנית והחרמון הלבן. נצפין בחזרה לאורך מורדות הגולן המערביים להתרעננות ב "עין-תינה" אחד מהמעיינות השופעים באזור זה.

יום: ראשון. משך הסיור: 5 שעות. דרגת קושי: קלה (עין תינה הליכה במים רדודים) \\התניידות: ברכבים פרטיים. שעת  יציאה: 10:00 סיום 15:00

הגולן:

סיור על רקע בית כנסת, במסגרתו יועברו סיפורים היסטוריים על היהדות בגולן (נקודת מפגש בבית כנסת אום אל קנטור ומג'דליה- כל שעה ייצא סיור).