דניאלה וייס
דניאלה וייסהלל מאיר

עם התקרב יומולדת 67 של מדינת ישראל, אפשר לחגוג ולשמוח על ההישגים המרשימים של המדינה. גם הפסימיים שבאזרחי ישראל אינם יכולים להתעלם מהפיתוח המואץ, משביעות הרצון של רוב תושבי המדינה ומההתמודדות האמיצה עם בעיות ביטחון קשות.

הבחירות האחרונות סיפקו סיבה נוספת לשמחה מיוחדת לרוב רובם של אזרחי מדינת ישראל. ניצחון הימין בבחירות, במיוחד לנוכח ההתגייסות האגרסיבית של השמאל, פתח פתח לעידן חדש בפוליטיקה הישראלית. ואפשר אף לומר שנפתח פרק הסטורי חדש בתולדות שיבת ציון.

למעשה, לראשונה נוצר מצב שבו היתרון הברור של מפלגות הימין מאפשר להן להקים ממשלה שאינה זקוקה לקביים של השמאל על מנת לנהל את ענייני המדינה ולהתמודד עם לחצי העולם.

אמנם כאשר מנחם בגין זכה בבחירות נשמע באוויר משק כנפי ההיסטוריה, אך הימין גילה חולשה רבה והושיט יד למשה דיין שיעזור לו להלך בבטחה בטרקליני ראשי מדינות העולם. גם ראשי ממשלה נוספים של הליכוד נזקקו לסעד של מנהיגי שמאל על מנת לנהל את ענייני המדינה. אך עתה, עם חלוף הזמן, צבירת ביטחון עצמי וניסיון רב שנים ועם תוצאות מרשימות בבחירות, אפשר להשתחרר סוף סוף מכבלי מפא״י ההיסטורית ולנהל את המדינה על פי התפיסה שארץ ישראל היא ארצו של עם ישראל.

בנימין נתניהו הודיע שהשותף המיידי להקמת ממשלה הוא הבית היהודי, ואף הודה לציבור תומכי הבית היהודי על ההתגייסות להצלחת הליכוד. אכן, קיימת שותפות אידיאולוגית בין הליכוד והבית היהודי שמאפשרת יצירת בסיס איתן לממשלה יציבה, בה יהיו שותפות מפלגות שנטייתן ימנית.

בעצרת ההמונים בכיכר רבין לפני הבחירות בלט כמובן ראש הממשלה בנאום מנהיגותי מרשים. יחד עם זאת, הייתה חסרה אמירה מחייבת מצדו לגבי בנייה מואצת ביהודה ושומרון.

אחרי ראש הממשלה עלו על הבמה בכיכר זה אחר זה ראשי מפלגות ואנשי ציבור ונשאו דברים. מי שהופיע כמנהיג והצליח ליצור גלים של הערצה והתרגשות היה ראש הבית היהודי, נפתלי בנט. עמידתו הציבורית הגאה של בנט על זכותו הבלעדית של עם ישראל על ארץ ישראל והשדר הברור שהעביר אחרי הבחירות על  התבונה שבהתגייסות לטובת ניצחון הימין, מציבים אותו בעמדה של הנהגה מתוך הממשלה ולא כמנהיג של מפלגת אופוזיציה.

הליכוד עומד עכשיו בפני הכרעה היסטורית: להמשיך לדשדש בין מגמות ימין ושמאל ולגרות את תאבונם של שבעים זאבים צמאי טרף, או להכריע סוף סוף על קו ימני ברור, על נאמנות ללא פשרות לארץ ישראל ועל בלימת כל רעיון לוויתורים.

הליכוד ונתניהו בראשו חייבים לראות בבית היהודי שותף אמיתי להנהגת המדינה הן ברמה הרעיונית והן ביכולת הנהגה של ציבור רחב. שילוב ידיים אמיץ בין המפלגות יתרגם את תוצאות הבחירות לשפה של תקופה חדשה במקום שיח פוליטי רדוד על קדנציה נוספת.