קרא להשיג עסקה טובה יותר עם הממשל בטהרן. ראש הממשלה בנימין נתניהו
קרא להשיג עסקה טובה יותר עם הממשל בטהרן. ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: חיים צח, לע''מ

במערכת המדינית יוזמים שורה של צעדים, חלקם בשיתוף עם מערכת הביטחון, כדי להיות מוכנים להתמודד עם האתגרים החדשים לגבי האיום האיראני. זאת בעיקר על ידי הגברת הפעילות בזירה המודיעינית.

המאבק הדיפלומטי נמשך השבוע ביתר שאת. במסגרת זו ביקר בישראל ביום ד' יו"ר בית הנבחרים האמריקני ג'ון ביינר, והעיתוי לא היה מקרי כלל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לפני הפגישה בין השניים להשיג עסקה טובה יותר עם הממשל בטהרן, והבהיר כי "עסקה טובה תסיג לאחור משמעותית את תשתית הגרעין, ותקשור בין ההסרה הסופית של ההגבלות על תוכנית הגרעין לשינוי בהתנהגותה של איראן".

נתניהו הצהיר עוד כי "השיחות עם איראן יובילו להסכם רע, שיהיה מסוכן לישראל, לאזור ולעולם כולו. עכשיו הזמן של הקהילה הבינלאומית להתעקש על עסקה טובה יותר, שלא תאפשר לאיראן להגיע לפצצת גרעין, ושתאלץ אותה לשנות את התנהגותה''.

במערכת המדינית מרכזים את עיקר המאמצים בניסיון לשכנע חברי קונגרס לנסות לעצור את ההסכם המסתמן. לשם כך ביקרו בישראל בשבועיים האחרונים שורה של סנאטורים, וגם לביינר עצמו התלוו נציגים מבית המחוקקים.

בירושלים מקווים שהלחץ על הקונגרס יוביל לחקיקה שתדרוש מהנשיא להביא כל הסכם לאישור, אבל גם הצעד הזה עלול להיתקל בקשיים שיערים ממשל אובמה, כולל וטו נשיאותי שעלול להיות מוטל על ההצעה. במקביל עובדים גם בכירים בממשל אובמה שעות נוספות, כדי לתדרך את הנציגים הדמוקרטיים ולנסות למנוע רוב בקונגרס לכל מהלך שעלול לטרפד את ההסכם מבית.

גורם מדיני אומר ל'בשבע' כי קשה להאמין שאם ההסכם יאושר, יצליח הקונגרס לעצור אותו, כשברקע האיום של הנשיא אובמה להביא אותו למועצת הביטחון של האו"ם, ובכך לעקוף את בית המחוקקים.

לדברי הגורם, "פעולה צבאית מול איראן אינה על הפרק, אבל התחזקות והתעצמות ביטחונית של ישראל תהיה חיונית. הדבר מן הסתם יתבטא בהשקעה נוספת שתידרש בענייני ביטחון, כדי להתמודד עם האתגר האיראני".

בירושלים גם מעודדים מהביקורת הפנימית בארצות הברית נגד ההסכם עם איראן, ומדובר בהתבטאויות קשות יחסית, אפילו לעיתונות האמריקנית. העיתון וושינגטון פוסט פרסם ביום ד' מאמר מערכת שטען ש"הנשיא אובמה מסייע לאיראן", והוסיף כי "הנשיא מודאג יותר מהמתרחש במגעים עם איראן מאשר במתרחש בתוככי ארצות הברית".

אפילו הניו יורק טיימס, שמחזיק בדרך כלל בעמדה האוהדת את הנשיא, הבהיר כי עסקה עם האיראנים עלולה אכן להפחית את האיומים הגרעיניים מצד איראן, אבל יכולה להצית גזרות אחרות במזרח התיכון, ואין בה דחיפות אמיתית.

נכון לשעת כתיבת שורות אלה, לא הושגה בשיחות בין איראן והמעצמות פריצת דרך. כמה סוגיות מהותיות מצויות במחלוקת, בעיקר סביב פינוי האורניום שכבר הועשר מהמדינה וכן מספר השנים שבהן ההסדר שייחתם יהיה בתוקף. הרוסים והסינים מנסים לדחוף להשגת הסכם בסבב השיחות הנוכחי, אפילו בעל פה. דווקא באירופה יש מי שמבקשים לבחון שוב את עמדתם.

בתום השיחות הרשמיות ביום ד', שרר ערפל לגבי ההמשך. בעוד שר החוץ הרוסי לברוב טען כי חתימת מסמך הבנות היא עניין של ימים, בצד האמריקני הבהירו כי הם אינם רואים את המצב בצורה כזו. גם העובדה שחלק משרי החוץ עזבו את לוזאן שבשוויץ, שם התקיימו השיחות, העידה שחתימת מסמך רשמי לא תהיה. אם יושגו הסכמות תתקיים הצהרה עליהן במעמד שר החוץ האיראני מוחמד זריף ונציג מטעם המעצמות.