לשאלה איך מגדירים התמכרות לאינטרנט אין תשובה ברורה, אך היא מזכירה במאפייניה התמכרויות אחרות, בהן התמכרות לסמים, אלכוהול או הימורים.

התמכרות זו באה לידי ביטוי בעיסוק מוגזם ברשת, תסמינים של גמילה כאשר אין רשת אינטרנט בנמצא, פיתוח סבילות שמתבטא בזמן השימוש באינטרנט שהולך ומתארך עם הזמן, אבדן עניין בתחומים אחרים וכמובן - קושי אמתי להפסיק להשתמש באינטרנט או להגביל את השימוש לזמן מסוים.

במקרים קשים יותר ההתמכרות מלווה בסממנים פיזיים, בהם הפרעות אכילה ושינה, שעלולות להוביל לדיכאון במקרים קיצוניים.

מה קורה כשיותר מדי ילדים במזרח הרחוק מתנתקים מהחיים האמתיים ומתמכרים לאינטרנט? מקימים עבורם מחנה גמילה.

מחנות הגמילה, בחסותו של משרד החינוך היפני, יקבלו אליהם ילדים שאובחנו כמכורים לעולם הווירטואלי, והם יזכו לייעוץ ולליווי של מומחים, במטרה לסייע להם להתגבר על התמכרותם לעולם המקוון. לצד מחנות הגמילה יוקמו מתקנים ציבוריים נוספים שבהם לא תהיה לילדים גישה לאינטרנט.

כחלק מתכנית הגמילה יעודדו את הילדים לקחת חלק בפעילויות שלא מתנהלות בין ארבעה קירות וכן להשתתף במסגרות ספורטיביות. ייעוץ פסיכיאטרי וקליני יינתן לילדים שעלולים להגיב לשינוי החד הזה באופן טראומטי.

אגב, לא מדובר בשולי הנוער ביפן: מנתונים של משרד החינוך היפני, שפורסמו בעיתון The Daily Telegraph, יותר מחצי מיליון צעירים בגילי 18-12 נחשבים סובלים מהתמכרות לאינטרנט, ושר החינוך כבר הגדיר זאת כ"בעיה מתעצמת". לכך, לדברי המשרד, יש השפעה גם על רמת ההצלחה שלהם בבתי הספר.

רוצים לקרוא עוד?

הצטרפו עכשיו למנויי מגזין הנוער עולם קטן