האלוף תורג'מן (מימין) והרמטכ''ל גנץ
האלוף תורג'מן (מימין) והרמטכ''ל גנץפלאש 90

"החמאס חזר לחפור מנהרות", אומר אלוף סמי תורג'מן, מפקד פיקוד הדרום, בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" שיתפרסם מחר ב"המוסף לשבת".

"אנחנו עוקבים אחר חמאס מקרוב, ובהחלט הוא חזר לחפור כדי להגיע לכמויות שהיו לו לפני צוק איתן . הם בנו במשך שנים את היכולת התת־קרקעית, ושם הם גם ספגו את אחת הפגיעות הקשות ביותר".

תורג'מן משיב למבקרים את מבצע "צוק איתן" וטוען כי לצה"ל הישגים רבים מהמבצע. "צוק איתן גרם פגיעה קשה מאוד לחמאס, הקשה ביותר מאז הקמתו — כל מרכיבי הארגון נפגעו", הוא אומר.

"צוק איתן היה ניצחון. לחמאס היו כוונות ותוכניות, והוא הוציא אותן לפועל מתוך כוונה לפגוע באזרחים ובחיילים — אבל הוא לא הצליח לממש את התוכניות הללו, כי אנחנו נערכנו מולן וניטרלנו אותן. מדברים על תחושת חמיצות? אני לא עובד בתנובה, כך שאני לא מתעסק בשמנת ובחמיצות. אבל אם כבר, אז בתחושה של חמיצות אני נתקל דווקא בדו"חות המודיעיניים על חמאס — כשהם מתלוננים שהם לא הצליחו לממש את הרעיון ההתקפי שלהם, שנפגעו להם כאלף אנשים, שנהרסה להם תשתית מבצעית בכל רצועת עזה, ושכיפת ברזל לא נתנה להם להגיע להישג למרות שהם ירו 4,500 רקטות. אני רואה אצלם תחושת חמיצות על כך שהמערכת שלהם בנתה את הכוח במשך חמש שנים ולא הצליחה להביא את ההישג שציפתה לו".

היו גם טעויות, מודה אלוף פיקוד הדרום בראיון לעיתונאי יוסי יהושוע, "אני חושב שכולנו נכנסנו למערכה הזאת עם קונספציה שגויה שלפיה פינוי יישובים ואזרחים זה רווח או ניצחון גדול מאוד לחמאס", מסביר תורג'מן. "אין שום סיבה להשאיר באזור לחימה אזרחים בלתי חיוניים, ולכן לקראת המבצע הבא נצטרך להתאים את השהייה של התושבים ביישובי העוטף כדי למזער באופן משמעותי את הסיכון. אם התנאים יהיו דומים, אני בהחלט אמליץ על פינוי התושבים".

תורג'מן יסיים בקיץ הקרוב את תפקידו לאחר שנתיים וחצי, ייצא ללימודים ויצטרף לרשימת המועמדים לתפקיד סגן הרמטכ"ל.