פסח תשע"ה: מכירת החמץ

הרבנים הראשיים לישראל מכרו בצהריים (חמישי), על פי שטר הרשאה שנחתם על ידי ראש הממשלה, את כל החמץ של מדינת ישראל לחוסיין ג'אבר, תושב אבו גוש, שקנה את החמץ תמורת 20,000 ש''ח.

הטקס התקיים במשרד ראש הממשלה, וראש הממשלה נתניהו הוא שחתם על שטר ההרשאה על פי החוק, בתוקף תפקידו כשר האוצר.

במכירת החמץ השתתפו הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, הראשל״צ הרב יצחק יוסף, מנכ״ל המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית אלחנן גלט וחוסיין ג׳אבר.

"אני תמיד נרגש מהטקס הזה שמסמל את המשכיות עמנו ואת תקומת מדינתנו, שאיפתנו להתחדשות לשלום, לביטחון, לשגשוג למען כל אזרחי מדינת ישראל ולמען עם ישראל", אמר נתניהו. "מחר נשב כל בית ישראל לליל הסדר, ונגיד לבנינו ובנותינו כפי שאנו מצווים לעשות במשך אלפי שנים, ונזכור שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו''.

ראש הממשלה הוסיף, "אני מבקש למסור חג שמח וכשר לכל בית ישראל. אני מבקש מאזרחי ישראל ליהנות בחג הזה עם המשפחות, עם המשפחה הגדולה שלנו, ולברך אתכם בחג כשר ושמח. חג שמח!''.

הראשון לציון הרב יצחק יוסף, אמר כי ''קודם כל, אני רוצה לברך את ראש הממשלה שיהיו לו ברכה והצלחה בכל מעשי ידיו, בכל אשר יפנה, ישכיל ויצליח. ההצלחה שלו היא ההצלחה של כולנו, של כל עם ישראל. שיזכה לשנים רבות, נעימות וטובות.

''מחר בלילה ניאסף כולנו לליל הסדר. צריכים לזכור, המצווה העיקרית של ליל הסדר היא הילדים, "והגדת לבנך". כל המרבה לספר בסיפור יציאת מצרים – הרי זה משובח.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, פנה לראש הממשלה, ''שמעתי אותך לפני יומיים, אדוני ראש הממשלה. אתה דיברת על כך שאנחנו מקיימים לצערי מדי שנה בשנה את "שבכל דור ודור עומדים עלינו", אבל אנחנו גם זוכרים בהחלט את הסיום - "והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם".

''אז לפני חודש חגגנו את חג הפורים, שהיה גם שם איזה מישהו שהתבטא "יש עם אחד מפוזר בין העמים", והנה, תוך חודש אחד יש לנו תשובה: מתכנסים כולנו ביחד לאווירה משותפת, לליל סדר ולסיפור המסורת. את זה אנחנו ממשיכים לעשות מחר. אני בטוח שבידיך האמונות מופקדת הממשלה, ובעזרת השם אתה תצליח לנווט את הספינה בכיוון הנכון והראוי ובדרך המיוחדת הזאת, לחבר את כולנו כעם אחד, כאיש אחד, בהמשך למסורת. באמת, כולנו עושים את המאמצים ומתפללים לקדוש ברוך הוא שיסייע לנו, שיסייע להשתדלות שלנו, שנשתמע רק בנסיבות של שמחה ובריאות, אמן.

ראש עיריית אבו גוש, ג'אבר עיסא, הוסיף "אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת ולאחל לבני דודינו, תושבי ואזרחי מדינת ישראל היהודים, והיהודים בכל העולם חג פסח שמח וכשר. חג אביב פורח ורענן, כי בשבילנו האביב זה חלק בלתי נפרד מהפסח, הפסח שמסמל את החופש ואת החירות.

עיסא הדגיש, "אנחנו סומכים על ראש הממשלה שאנחנו רוצים לאחל לו הצלחה, גם בהרכבת הממשלה הבאה וגם בהובלת מדינת ישראל ועם ישראל לשלום, לשגשוג כלכלי ולהצלחה בכל התחומים''.

נזכיר, כי הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, פנה למחרת יום הבחירות למזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, על מנת שזה יפעל להסדרת נושא מכירת החמץ.

הרב לאו ציין בפני מנדלבליט את העובדה שבאותה עת לא היה למדינת ישראל שר אוצר, ועל כן לא היה מי שמוסמך למכור מטעם המדינה את החמץ כפי שנקבע בחוק. במכתבו ביקש הרב לאו ממנדלבליט שהממשלה תסמיך את הרבנים הראשיים למכור עבור המדינה את החמץ, זאת בהיעדר שר אוצר שמוסמך לעשות זאת.

אולם, ביום ראשון השבוע החליטה הממשלה למנות את ראש הממשלה למלא את מקומם של כל השרים במשרדים שנותרו ללא תיקים, וזאת למשך התקופה בה מכהנת הממשלה הנוכחית כממשלת מעבר, ובכך למעשה נפתרה הבעיה.