נוער
נוערפלאש 90

אפרת חזרה נסערת מיום הפעילות באולפנה. "איך יכול להיות שכל היום התעסקנו בהתמכרויות, הרי אני בכלל לא מכירה אף אחד שמכור לסמים, לאלכוהול או לאינטרנט. ההרצאות האלו בכלל לא שייכות לציבור דתי, אולי הן נוגעות רק בחילונים, ולא צריך להביא יום כזה לישיבות ולאולפנות".

מתן, אחיה, ששמע את תלונתה, הגיב: "את יודעת שלפני שנה ביישוב שלנו, הדוס כל כך, תפסו קבוצה של חבר'ה מעשנים סיגריות וכנראה גם סמים קלים, אז איך את יכולה לומר דבר כזה? ובקשר להתמכרויות לאינטרנט, הרב שלנו העביר על זה שיחה לפני כחודש וסיפר על הרבה מקרים של התמכרויות לאינטרנט, בעיקר לתכנים לא צנועים.

"הוא אמר שמדובר אפילו בבחורים רציניים מבחינה דתית, ושזה פוגע בכלל הציבור שלנו". "טוב זה כרגיל מפני שבחורים עושים את כל הבעיות, אצלנו הבנות בדרך כלל אין דברים כאלו...".

האם בנות לא מתמכרות? האם בנים נמצאים בסיכון להתמכרויות? והאם המניעים להתמכרות שונים אצל בנים ואצל בנות?הדבר שגורם לבני נוער רבים להתמכרויות,  הוא כאב הלב הנובע מתוך תחושת הבדידות. וכשהלב כואב, בני נוער רבים מחפשים כיצד להרגיעו ומוצאים מזור מדומה בהתמכרות

מכורים אנונימיים

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולים נתונים מדאיגים: כ-10% מהנוער בגיל 18-12 מדווחים על שימוש בסם, וההערכה היא שאחוז המשתמשים האמתי גבוה לפחות פי שלושה מנתון זה, כלומר שכ-30% מהנוער השתמשו בסמים אך רובם לא מדווחים על כך.

אף על פי שמחקרים שנעשו בציבור הדתי-לאומי התקשו לגרום נוער להיענות לדווח על השימוש בסמים, נמצאו נתונים על שימוש בהיקפים דומים (כ-8%). כמו כן, המחקרים מצאו הבדלים בשימוש בין בנים לבנות בהיקף השימוש בסמים: כמות הבנים שהשתמשו בסמים הייתה רבה יותר מכמות הבנות באופן משמעותי.

במחקר שבחן את עמדותיהם של בני נוער כלפי נטילת סמים, נמצא כי בנים הראו עמדה חיובית יותר כלפי שימוש בסמים קלים.

מחקר שעסק בהתמכרות לאינטרנט מצא כי כ-7% מהנוער בגיל 16-12 מכורים לשימוש באינטרנט, כלומר הם תלותיים באינטרנט ומתקשים להפסיק את השימוש בו באופן רצוני, ולפיכך הם מבלים את מרבית שעות היום בגלישה באינטרנט וכמעט ואינם מנהלים חיים מחוץ לשימוש זה.

גם במחקר זה נמצאו הבדלים בין בנים לבנות ואחוז הבנים המכורים היה גדול יותר מאחוז הבנות המכורות לאינטרנט. ייתכן שנטייתם המוגברת של הבנים להתמכרות, נובעת מנטייתם הגבוהה יותר להסתכן.

מניע דומה

על אף ההבדלים בין המינים, המניעים שמובילים בנים ובנות לסמים הם זהים: בדידות, קשיים משפחתיים וקשיים רגשיים. מתברר שאחד הדברים המשמעותיים ביותר למניעת התמכרויות הוא קשר טוב בין הורים לילדיהם וקשר טוב בין ילד לקבוצת חבריו.

כלומר, הדבר שגורם לבני נוער רבים להתמכר לסמים, לאלכוהול, לאינטרנט ועוד, הוא כאב הלב הנובע מתוך תחושת הבדידות. וכשהלב כואב, בני נוער רבים מחפשים כיצד להרגיעו ומוצאים מזור מדומה בהתמכרות.

אז בואו נשים לב יותר ונפקח את העיניים אל אלו שנמצאים בסביבתנו: ילדים בכיתה שלנו שכואבים כי הם דחויים, או כאלו שצוחקים עליהם, או אולי כאלה שחיצונית נראים מעולה אך קל לזהות שהם עצובים וריקים מבפנים. אם נחייך, נשתתף ונאהב - נוכל לעזור להם לא ליפול להתמכרויות, אלא לרפא את כאב הלב באמת.

הצטרפו למנויי מגזין הנוער עולם קטן