נתניהו עם אנשי מכבי ת"א בזכיה הקודמת. ישחזרו?
נתניהו עם אנשי מכבי ת"א בזכיה הקודמת. ישחזרו?חיים צח - לע''מ

המסע לשמירה על התואר יוצא לדרך הערב (שלישי) בפעם הראשונה עבור הצהובים מתל אביב, במשחק הראשון בסדרת הטוב מחמש, בין מכבי לפנרבחצ'ה אולקר הטורקית.

בטרם ננתח את השחקנים השונים, נקודות החוזק והחולשה והדרכים לניצחון צהוב הערב, נקדים ונסביר מעט על שיטת הטוב מחמש. 

שיטת הטוב מחמש הינה שיטה של סדרה בה יש לכל היותר חמישה משחקים בין שתי קבוצות זהות, כשהמטרה היא להגיע לשלושה ניצחונות. הראשונה שתגיע לשלושה ניצחונות על יריבתה בסדרה, תעפיל לשלב הבא, או במקרה שלנו - אירוע הפיינל פור האירופאי היוקרתי. 

שיטת הטוב מחמש כאמור לא חייבת להגיע לכדי חמישה משחקים, ופעמים רבות, בעיקר כשיריבה אחת עדיפה בהרבה על יריבתה היא מסתיימת כבר לאחר שלושה משחקים בלבד. כיצד שיטה זו מתקיימת? שני המשחקים הראשונים מתקיימים באולמה הביתי של זו שדורגה במקום הגבוה יותר, שני משחקים אלו מקנים יתרון גדול לקבוצה המארחת ונקראים - "יתרון בייתיות". 

שתי סיבות עיקריות ליתרון הזה: ראשית, שני המשחקים הראשונים יכולים לקבוע כיצד תראה הסדרה כולה ומשפיעים ישירות על הפסיכולוגיה של הקבוצה המפסידה בשני המשחקים. הפסד בשני המשחקים, מביא את האורחת למשחק שלישי שבו אם תפסיד תודח והפסיכולוגיה פועלת בו רבות. 

שנית, יתרון הבייתיות מקנה למעשה אפשרות של משחק חמישי ומכריע באולמה הביתי של זו המחזיקה ביתרון. לרוב משחק ביתי ייגמר בניצחון של הקבוצה הבייתית. לרוב אך לא תמיד.

נחזור למכבי. הצהובים מתל אביב ידעו לעשות זאת פעמים רבות בשנים האחרונות, לבוא קטנים ולצאת גדולים. אנדרדוג במילים אחרות. גם בעונה שעברה וגם לא מעט בעונות הקודמות, מכבי הגיעה לשלב ההצלבה ללא יתרון בייתיות ולמרות זאת העפילה לשלב הפיינל-פור. איך היא עשתה זאת? בעיקר בזכות ניצחון במשחק הראשון בסדרת הטוב מחמש, המשחק אליו מגיעות שתי הקבוצות שוות, ללא שום הכרה מספקת ביניהן. זהו משחק בו הכל יכול להיות וניצחון בו משמעותו לרוב ניצחון בסדרה כולה.

וכך בדיוק מגיעה מכבי תל אביב הערב למשחקה מול פנרבחצ'ה אולקר הטורקית. על הנייר הטורקים עדיפים בהרבה על המכונה המקרטעת של הצהובים, ומצד שני יש את המסורת והרוח המכבית שמרחפת תמיד בזמנים כאלה והרי במשחק הראשון כשלא מכירים מספיק הכל יכול לקרות. האם הצהובים יכולים לעשות זאת שוב? 

התשובה הראשונית היא לא. אולקר מחזיקה במאמן המעוטר ביותר באירופה עם 8 זכיות בגביע אירופה, טקטיקן בחסד, פסיכולוג מטורף ונקרא בפי כל "שועל", בשל ערמומיותו ויכולתו להוציא מכל קבוצה את הטוב ביותר. אמנם גם מכבי מחזיקה בעוזר מאמן וותיק וכזה שזכה בלא מעט תארים בקריירת האימון שלו, אך גם הוא מול אוברדוביץ' נכשל לא פעם. יחד עם מאמן צעיר, לאולקר היתרון. 

גם סגל השחקנים המרשים של הטורקים נראה גדול על השחקנים האפורים של הצהובים. אורבדוביץ' ואולקר נחלו אכזבה בעונה שעברה, והעונה החליטו להחתים את כל הסגל מחדש כשהביאו שחקנים אירופאיים מרשימים במיוחד ששיחקו בליגת ה-NBA, ליגת הכדורסל הטובה בעולם. מול סגל השחקנים המשלימים של מכבי, זה עלול להיגמר כואב.

אבל בסדרה הזו כלום לא בטוח. 

לצד המאמן המבריק והוותיק, האולם הביתי שצפוי להיות עויין במיוחד עבור הצהובים ועונת יורוליג בה הפסידו בסך הכל חמישה משחקים, נראה שהשיא של אולקר מאחוריהם. הקבוצה שהשיגה תשעה ניצחונות רצופים וגדולים על יריבות חזקות, כשלה ברגע האמת ואיבדה את המקום הראשון בבית לטובת צסק"א. 

לא רק זאת, אלא שגם בפן הפסיכולוגי אולקר מגיעה במצב לא אופטימלי. מאז תחילת המילניום אף קבוצה טורקית לא העפילה לפיינל פור, הציפייה מאולקר לעשות זאת לאור כושרה בעבר הלא רחוק, סגל השחקנים, המאמן, האולם והתקציב הענק. הקבוצה כקבוצה הייתה פעמיים בלבד בשלב ההצלבה, ופעמיים נכשלה בו. במעמדים הללו ניסיון נותן נקודות רבות. למכבי יש ניסיון בתחום הזה בשפע, ליתר דיוק - 10 פעמים ב-11 השנים האחרונות.

גם בסגל השחקנים המרשים אפשר למצוא את נקודות החולשה של הטורקים, ולעומתם את היתרונות של הצהובים. מרגע פציעתו של ריקי היקמן, מי שזכה במדי מכבי בעונה שעברה באליפות אירופה, לטורקים אין רכז בכיר ששולט בקצב המשחק מלבדו של ניקוס זיסיס. היווני שהגיע עם הר של ציפיות, לא מרבה לאיים על הסל וכמעט שאינו קולע לשלוש נקודות. האופציה היחידה שהוא מכיר זוהי מסירה, לחץ חזק עליו מצידו של יוגב אוחיון או גם פארגו יביא לאיבודי כדור טורקיים רבים.

בעיה טורקית קשה נוספת בסגל השחקנים נמצאת בעמדת הסנטר, כשמי שעשוי לאכלס אותה הוא אוגוז סאבס. סאבס אמנם חזק ויודע לקלוע מחצי מרחק, אך חוץ מזה לא אמור להוות מכשול ביום טוב לסופוקליס שחורציאניטיס שיטחן אותו בצבע ויסחוט ממנו עבירות רבות כשבכל מקרה הוא אינו מקבל דקות רבות של משחק.

אז האם מכבי יכולה לגנוב את הניצחון במשחק הראשון? יכולה, ואם תעשה כך היא תעלה את סיכוייה לעלות שוב לפיינל פור האירופי, בדרך להגנה על תואר אלופת אירופה.