כלא שיטה
כלא שיטהצילום: פלאש 90

על נדאל טובאסי, ערבי תושב ואדי ג'וז, נגזר בבית המשפט המחוזי בירושלים עונש מאסר בפועל על חלקו בתיווך פעולות סחיטה של חוטפי עובדים זרים בסיני.

כתב האישום מתאר מציאות קשה בה כנופיות של בדואים חוטפים אזרחים סודאנים ואריתראים ולאחר החטיפה מאתרים את בני משפחותיהם של החטופים בישראל, יוצרים עימם קשר ומאיימים ברציחת החטופים במידה ולא ישולם להם כופר בגובה של עשרות אלפי דולרים.

על פי האישום הראשון בו הורשע טובאסי "בעקבות חטיפת אישה וגבר על ידי בדואים בסיני ודרישה לדמי כופר בסך שמונים אלף דולר, שאם לא כן יהרגו, נמסר לנסחט המתגורר בישראל על ידי החוטפים כי שליח מטעמם יצור עימו קשר על מנת לגבות את דמי הכופר".

טובאסי נשלח על ידי תושב עזה בשם אבו אברהים לפגישה עם הנסחט ובארבע הזדמנויות שונות במהלך שנת 2012 קיבל ממנו סכומים של עשרים אלף דולר בכל מפגש.

אישום נוסף מיחס לו מעורבות גם במעשה סחיטה נוסף כאשר גבר אחר נחטף על ידי בדואים ודרישת הכופר הייתה של ארבעים אלף דולר ואם לא יירצח בידי חוטפיו. "גם במקרה זה קיבל הנאשם את הסכום מידי הננסחט, בשתי הזדמנויות שונות, פעם סך של 17 אלף דולר ופעם נוספת סך של 23 אלף דולר". הסכום הראשון נמסר לאותו אבו איברהים מעזה ואילו הסכום השני נתפס עליו בעת מעצרו.

במהלך המשפט טען טובאסי כי בראשית העברות הכספים לא ידע שמדובר בחטיפה וסחיטה, וכי רק בפעם השלישית והרביעית התברר לו שאלו פני הדברים. מהאישום עולה כי בכל העברה כספית שכזו קיבל לידיו סכום של 400 עד 500 שקלים.

טרם הושת עליו העונש נקבע בתסקיר שנערך לטובאסי כי מדובר באדם המודע לחומרת המעשים שביצע והשלכותיהם, הוא הביע חרטה על המעשים, אם כי הסתבר כי מדובר באדם נורמטיבי ש"חונך לערכים חיוביים וניהל במהלך השנים אורח חיים נורמטיבי בתחומי עבודה ומשפחה".

כאמור,נגזר עונשו של טובאסי והוא נשלח ל-42 חודשי מאסר בפועל בניכוי ימי מעצרו, שמונה חודשי מאסר על תנאי וחילוט המונית בה נהג.

יצוין כי שופטת המחוזי בירושלים, השופטת שירלי רנר, קבעה כי טובאסי יוכל לערער על העונש במרוצת 45 הימים הקרובים.