הייתה גבורה יהודית, הייתה סולידריות יהודית

המרכז העולמי של בני ברית וקרן קימת לישראל ערכו היום (חמישי) טקס יחיד מסוגו בארץ ובעולם, המוקדש להוקרת פועלם ולהנחלת מורשתם של יהודים שהצילו יהודים אחרים במהלך השואה. הטקס נערך ביער הקדושים בפרוזדור ירושלים (ליד מושב כסלון ורמת רזיאל), ב"רחבת מגילת האש".

בטקס זה מועלים על נס מידי שנה פועלם וגבורתם של אלפי יהודים אשר, בתנאים בלתי אפשריים, סיכנו את חייהם כדי להציל יהודים אחרים במהלך השואה. הם פעלו בגרמניה, בהונגריה במדינות הציר ובכל הארצות הכבושות. סיפוריהם המאלפים של אותם אלפי יהודים, שהקדישו את עצמם להצלת אחיהם היהודים בתקופת השואה טרם זכתה לתהודה ציבורית ראויה.

השנה התמקד בטקס בדמותו של הרב משה שמעון פסח (1869-1955), אשר שימש כרב ואחר כך כרב הראשי של העיר וולוס ביוון במשך 63 שנה. כצאצא למשפחת רבנים ספרדים מפוארת ביוון – הוא הוביל את הקהילה היהודית של וולוס, שמנתה כ-1,000 איש בתקופה מלאת תהפוכות.

הרב פסח היה פטריוט יווני ובה בעת קנאי לטובת הקהילה היהודית אותה שירת. הוא יזם והוביל את הצלתה של הקהילה היהודית בעיר בתקופת הכיבוש הגרמני – מעשים שהביאו להישרדותם של 74% מכלל יהודי העיר – הישג נדיר במדינה בה נרצחו 85% מכלל יהודיה. הוא גם הקים יחידת פרטיזנים, שהצילה חיילים ממדינות הברית שנקלעו למצבים מסוכנים בסביבות וולוס ונלחם נגד הגרמנים.