חידון הבנות

​באולם ג'ראר בכר, מקום בו התקיים משפט אייכמן ובו נתנה לראשונה אפשרות לניצולים רבים לשטוח את סיפורם, עבר הערב (חמישי) לפיד הזיכרון לעשרות בני נוער, בנים ובנות, שהשתתפו בחידון מורשת השואה.

המרכז ללימודי השואה במכללה ירושלים, אחד ממוקדי החינוך וההנצחה של הציבור הדתי, העוסק בהוראה, מחקר והפקת חמרים, עומד מאחרי מפעל מיוחד זה. במכללה מציינים כי הפתעת היום הינה הבחירה מרצון של בני נעורים תלמידי חמ"ד ללמוד ולזכור, ולהשקיע עשרות שעות לימוד של החומר המיוחד והמקורי שנכתב לחידון זה.

בחידון הבנים זכו אברהם אדלר מעוז מישיבת הזורעים במקום השלישי, יהונתן בר אשר מישיבת נתיבות יוסף במצפה יריחו במקום השני, ובמקום הראשון זכה נתנאל מרצבך מישיבת מקור חיים.

בחידון הבנות זכו מלכה הקר מבית שולמית במקום השלישי, שקד קאפח מאולפנת ערד במקום השני ובמקום הראשון זכתה אמונה פריד מאולפנת נווה דקלים-ניצן.

חידון הבנים

אל החידון נרשמו למעלה מ-1000 תלמידים מרחבי הארץ ולבסוף עלו אל הגמר 24 תלמידים אשר נשאלו שאלות על אישים מרכזיים בעולם היהודי בזמן השואה, אירועים המספרים את סיפורים של הניצולים, עולם התורה במהלך ולאחר השואה וכיצד קם העם היהודי עם סיום המלחמה. 

בטקס הסיום אמר הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, "אני מתפעל מהידע הרב שהפגינו המתמודדים. כשיהודים יצאו לפני 70 שנה מהחורבן הגדול ואיבדו הכל ומנסים לקום ולא תמיד היה כוח לקום. אבל אז קרה הנס הגדול שקודם כל התברר להם שיש עוד יהודים בעולם והתברר להם ששרדנו. זהו נס גלוי שהעצמות היבשות הללו שרדו ושמרו על מורשתן".

פרופ' יעקב כץ, נשיא המכללה בירושלים אמר כי "השואה היה אירוע טראומתי של עמנו כאשר שליש ממנו הושמד רק בשל היותם יהודים. שונאי ישראל לא עמדו על חוסנו של העם היהודי שהמשיך להתקיים בעוז ובגאווה גם לאחר טראומה קשה זו". 

לקראת החידון שלחו נשיא המדינה ריבלין וראש הממשלה נתניהו ברכות למשתתפי החידון ולראשי המכללה. הנשיא ריבלין כתב: "אני מאמין כי אם לא תבער בנו אש מוסרית, לקח השואה לא יילמד לעולם. קהילות ועמים ימשיכו להירצח, ילדים, נשים, גברים וזקנים ימשיכו לצעוד אל מותם ושבועת 'לעולם לא עוד' תיוותר חלולה ומחוללת".

ראש הממשלה כתב למתמודדים ולראשי המכללה: "רבים מניצולי השואה עלו ארצה, השתתפו במלחמות ישראל ומילאו תפקיד מרכזי בבניין המדינה. אנו מוקירים את מאמציהם ושואבים כוח מפועלם למען הכלל. בצד שימור זכרם של אחינו ואחיותינו נספי השואה, חובתנו היא להנחיל את מורשת הניצולים לדורות הבאים".