"על הדרך" בשדה יעקב

בשבוע השני של ימי ספירת העומר עומדת החיטה במלוא הדרה ויופייה בשדות עמק יזרעאל. אל מול הרי רמת מנשה ממערב, הרי נצרת מצפון, והרי הכרמל, טובלים בתוך שדות החיטה והירק, נופי העמק שהוד קדומים לו.


שלוה, שקט ופריחה שוכנות להן לצד הכביש המרכזי בעמק המחבר בין הישובים השונים.
לצד הכביש, קמו להם אתרי טיול, הסעדה ופעילות יוצרת לכל המשפחה.

תחילה קצת היסטוריה. בראשית שנות העשרים הצליחה תנועת הפועל המזרחי לארגן חמישה גרעיני התיישבות: קבוצת שמואל, קבוצת ריינס, קבוצת ירושלים, קבוצת חתם סופר וקבוצת הגר"א. החברים קיבלו אמנם הכשרה מיוחדת לחקלאות חלקם בפ"ת וחלקם בזיכרון יעקב, אך כל הניסיונות לקבלת אישורים לעלייה לקרקע כשלו. גם משא ומתן ארוך עם השלטונות לא נשא פרי. בצר להם, החליטו חברי הקבוצות לעשות מעשה. הם עקפו את הרשויות והחלו בחיפוש אחר מנוחה ונחלה בכוחות עצמם עד אשר מצאו את אדמת ורקאני אדמה טובה וראויה לחקלאות בלבו של עמק יזרעאל . והקב"ה מצרף כוונה טובה למעשה. בר"ח סיון תרפ"ז נתבשרו חברי הקבוצה כי הקק"ל רכשה את אדמות שיך אבריק עבור התיישבות הפועמ"ז.

מכאן הדרך ולמושב "שדה יעקב" (ע"ש של הרב יעקב ריינס) לא ארוכה היתה. את סיפורם נשאיר לאנשי המקום.

קטיף עצמי

בחלקות משקי שדה יעקב תוכלו לקטוף בתקופת ימים אלו שבין פסח לשבועות, כמה זני פטל כמו אסנה, בריסון ורוסברו הנקטפים רק כשהם שחורים לגמרי, זנים מקומיים הנקטפים בצבע סגול כהה שהינם מתוקים יותר, או זן נוסף המבשיל בימים אלו ,הנבאו שפירותיו מתוקים במיוחד.

תמורת שקלים בודדים, אפשר להיכנס לשטח, לקטוף ולאכול פטל כמה שרוצים, לקטוף ולאכול תאנים, תותי עץ שחורים ומי שרוצה גם לקנח בפיקניק. בשטח ישנה, חוות צמחי תבלין לטעימה ומי שהביא כיבוד מהבית יכול אחרי הקטיף לשבת בצל הפאקנים ולאכול כאוות נפשו. הפעילות בחודשים מאי ועד סוף יוני. סגור בשבתות וחגים. טלפון: 050-5530862


מבוך בשדה יעקב

וזה עוד לא הכול. בלב עמק יזרעאל, בשדות המושב "שדה יעקב" (המושב הדתי הראשון של הפועל המזרחי) נפתח מבוך החיטה היחיד מסוגו בעולם "מבוך החיטה". מבוך החיטה שהינו לתקופה של חודשיים בלבד, יהיה קיים עד חג השבועות בלבד, אז קוצרים את החיטה.

לצידו "מבוך החבלים" בדרגת קושי בינונית וזאת בנוסף למבוך השיחים המופלא והאתגרי מבוך הפיקוס הגדול בארץ. מדובר במבוך המתפתל על פני שטח של 7000 מ"ר, כולם בלב מטע פיקוס בינימינה. המבוך מסקרן, מעניין וצפון בחובו שלל הפתעות ותחנות בהן מידע וחידונים על דמויות, מקומות ועוד (יש פרסים).

מקום משגע, לכל המשפחה וכמו שאומר בעל המיזם מיכאל בולקא "אם לא תכנס איך תצא?" שווה. פתוח מ-10-17 . המסלול אורך כשעה. במקום מים ושירותים. האתר סגור בשבתות וחגים. וישנה אפשרות לפעילות לילה ולינת לילה (קמפינג). טל. 04-9830255.

בקצה אחר של המושב "יקב שדות".בלב הכרמים מול נוף העמק והרי הכרמל, לצידו של אגם תכול, ממוקמים כרמי היקב, במשק משפחת לוי. היקב מייצר יינות איכות לבנים ואדומים מענבי הכרם המשפחתי שניטע ב- 2009. בימים אלה משיק היקב את יין הביכורים שלו - יין לבן חצי יבש מזן מוסקט קנלי. פרח החיים, החקוק באבן בעתיקות בית שערים הסמוכה נבחר כסמל היקב.

יינות היקב כשרים לפסח ולכל השנה בהשגחת רבנות עמק יזרעאל, הרב מרדכי זמיר. במקום גם מכירת גבינות משובחות תוצרת המקום וזה בהחלט שילוב מנצח. רועי 0528-446228

לקראת חג השבועות חוגגים בכל שנה בעמק את פסטיבל החלב והדבש. כמו בשיר "סלינו על כתפינו הבאנו ביכורים" כדאי לבוא גם מקצות הארץ, לטעום ולראות את העמק בשיא הדרו. פרטים נוספים: עמותת התיירות 04-6520095 .