ממראות החילוץ בנפאל
ממראות החילוץ בנפאלצילום: דובר צה"ל

ניתאי רייש, מעמותת "פירסט", שמאגדת את כל יחידות החילוץ בארץ בשיתוף עם קרן ישרא-לייף – צוות של איחוד הצלה וזק"א, נמצא מאז יום שני בקטמנדו, ומבצע משימות קשות של פינוי הרוגים וסיוע לחילוצם של ישראל תקועים.

בשיחה עם ערוץ 7 הוא מספר על המשימות המורכבות: "הגענו אתמול בשעות הלילה לקטמנדו, לאחר מסע ארוך. התמקמנו ויצרנו קשרים עם אנשים מקומיים. הבוקר השתתפנו בחילוצים ממקומות שנפגעו. חילוץ של משלחת הודית וגופות של הרוגים וחילוץ של עשרה מטיילים ישראלים שנתקעו במנזר ולא ירדו לעיר קטמנדו מחשש לרעידות והמצב בעיר, הצלחנו לחלץ אותם בשלום לבית חב"ד".

לדבריו החל מהיום בכוונתם לצאת אל ההרים על מנת לנסות ולאתר ישראלים נוספים, " ברגעים אלה מגיעים לכאן לקטמנדו,  שאר המשלחות של זק"א ופירסט ומחר נצא במספר רב של רכבי שטח בשיירה מסודרת אל ההרים ואל המקומות שטרם קיבלו סיוע רפואי וחילוצי. וכמובן אם נידרש למשימות נוספות נרתם מייד".

רייש מספר על הקושי בעלייה להרים הגבוהים, "יש בעייה גדולה של נשימה בגלל הגובה הרב, צריכים להסתגל לזה. גם קר בהרים הגבוהים, אבל אנחנו מורגלים מהמשלחות הקודמות בהאיטי, יפן ופיליפינים. ייתכן שנגיע גם ליעדים מרוחקים של שבעה ימי הליכה ואנחנו מתבססים על מידע שמקבלים מהארץ ומהכוחות המקומיים".

גם רייש שמע את הידיעות על אלימות כלפי ישראלים, לדבריו מדובר על שמועות בלבד, "אנחנו לא מכירים כזה דבר, אבל זה הגיוני. צריך להבין שכפרים שלמים לא קיבלו סיוע ומזון או אמצעים להמשיך להתקיים כי כל הדרכים חסומות. לכן כל מסוק שמגיע לחלץ מטיילים, גם המקומיים דורשים לקבל סיוע, זו השמועה אך לא דיברתי עם מישהו שראה דבר כזה".