אלי בין מנכ"ל מד"א
אלי בין מנכ"ל מד"איוני קמפינסקי

מה משימתה העיקרית של המשלחת לנפאל?

"כארגון ההצלה הלאומי של ישראל המשימה העיקרית שעמדה לנגד עינינו הייתה הצלת חיים וטיפול בכל ישראלי שנקלע לסכנת חיים, בכל נקודה בעולם. לוודא שמי שזקוק לטיפול רפואי יקבל את הטיפול הטוב ביותר, בזמן המהיר ביותר, ולהטיסם חזרה לארץ".

מה המשימות הנוספות?

"בנוסף להענקת טיפול רפואי, צוותי מד״א עסקו גם באיתור ישראלים שהקשר עמם נותק. לצד המשימות האלה חברו צוותי מד״א לכוחות הרפואיים המקומיים ולכוחות הצלב האדום על מנת להעניק סיוע רפואי והומניטרי לפצועים שהגיעו לבתי החולים בקטמנדו".

באילו קשיים נתקלו חברי המשלחת?

"משלחות הסיוע של מד״א מורגלים בעבודה באזורים מוכי אסונות שיש בהם נפגעים רבים. ככל שהשטח גדול יותר והנזקים קשים יותר, קיים קושי אמיתי בקבלת תמונת מצב אמיתית באשר למספר הנפגעים והנעדרים הישראלים ומה מצבם הרפואי".

ניסיון העבר משפיע על אופי המשלחת?

"משלחות מד״א תמיד מורכבת מאנשי צוות רפואיים, רופאים ופרמדיקים מנוסים שעוברים הכשרות ייעודיות לטיפול באירועי אסון רב נפגעים. עד היום השתתפנו בעשרות משלחות ובלי ספק הניסיון הרב שצברנו מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש".

בתיאום עם אילו גורמים אתם פועלים?

"כוחות מד"א פעלו ופועלים בתיאום מלא מול משרד ראש הממשלה, משרד החוץ, צה"ל, משרד הפנים, הצלב האדום הבינלאומי והמקומי וחברות הביטוח".

אתם מקבלים סיוע מהמדינה לפעילות הזאת?

"בהחלט. מדינת ישראל על כלל משרדי הממשלה והעומדים בראשם נרתמים לסייע למגן דוד אדום במשימת שיגור משלחות החילוץ וההצלה, למעט בסיוע כספי. כך כמובן היה גם במקרה זה".

הדאגה של ישראל לאזרחיה שבחו"ל לא מוגזמת?

"כמי שעומד בראש מגן דוד אדום אני נרגש בכל פעם מחדש לנוכח ההתגייסות חסרת הפשרות של כל הגורמים לסייע לכל ישראלי שנקלע לסכנת חיים בחו"ל. זו בדיוק המהות של 'ואהבת לרעך כמוך'. בהצלת חיים אין מושג כזה שנקרא מוגזם. תמיד עושים את כל מה שאפשר ואף מעבר לכך".