איילת שקד
איילת שקדצילום: ניסים לב

דברי הביקורת שנשמעים בימים האחרונים בעקבות מינויה הצפוי של ח"כ איילת שקד לשרת התרבות, מרתיחים את חגי לובר, מנהל תיאטרון ובית הספר למשחק אספקלריא.

לובר שמשמש גם כיו"ר השדולה לקידום תרבות ואומנות יהודית, קרא במהלך מערכת הבחירות לבית היהודי, לדרוש את תיק התרבות, מבחינתו החלום אולי מתחיל להתגשם.

"כן יש לנו עניין שמדינת ישראל יקדמו תרבות ששאובה ממקורות יהודיים. אני מדבר על הצגות שמבוססות על התנ"ך, לא על דברים דתיים, אלא על התנ"ך, כמה יצירות עשו כאן מהתנ"ך, מעט מאוד וחלקם בנימה של ביקורת וזלזול. לדוגמא "היהודים באים", אין לי בעיה עם סאטירה, אבל האם יונה הנביא היה רק איש הזוי".

הוא מעריך כי שקד תעמוד במבחנים לא פשוטים, "אנחנו כבר היום שומעים אמירות פוגעניות כאילו מישהו יחייב את השחקנים בהבימה לחבוש כיפה, לאיילת שקד יהיו מבחנים לא פשוטים. אבל יש לה זכות גדולה ליצור סדר יום, שרבים מהחילונים מחכים לו, לא רק הדתיים. סדר יום שמעודד תרבות יהודית, אם היא תעשה את זה ולא תפחד מכל הצינים, אז לא רק הדתיים יקבלו את החלק שלהם, אלא כל עם ישראל והעולם כולו. התרבות היהודית העתיקה היא מעניינת, מוסרית ומרתקת. ואין לי ספק שיהיו גורמים חיוביים בקאמרי או בערוץ 2 שישמחו ליצור מתוך העולם היהודי".

לדבריו, מדינת ישראל שמעודדת תרבות לערבים יכולה לעודד גם תרבות יהודית, "כל תיאטרון יכול לעשות כרצונו, גם אם מדובר ביצירות או סרטים נגד הציונות ובעד הפלשתינים. אבל זכותה של מדינת ישראל ומשלם המיסים לקדם תחומים מסוימים. אם יש תקנה שמעודדת תאטרון של ערבים, אז מדוע לא לעודד תרבות יהודית. כמו שמדינת ישראל חייבה את הזכייניות של ערוץ 2 לעשות תרבות מקור ישראלית, מדוע לא תרבות יהודית. זו לא משטרת מחשבות אלא חלוקה הוגנת ועידוד. הגיע הזמן שבמדינת היהודים יעודדו יוצרים לעסוק ולנבור בארון הספרים היהודי ולאו דווקא מארון הספרים האנגלי. היום מציגים את הדמות של הדתיים כקונילמל, מגמגם וצולע.

יוצרים שבאו מהעולם הדתי נתקלים בכתף קרה, אנשים לא התרגלו שאפשר לחיות קצת גם בסדר יום יהודי, גם הוא צריך לבוא לידי ביטוי ולא רק בתאטרון, גם באומנות פלסטית, מוסיקה וקולנוע".