יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, שגר הערב (מוצאי שבת) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו נגד מינויו של ח"כ ליצמן לתפקיד סגן שר הבריאות כפי שנחתם בהסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה.

המכתב ששלח לפיד באמצעות עורכי הדין של מפלגת 'יש עתיד', עו"ד רונן אביאני ועו"ד גיא בוסי הוא פנייה מקדימה לפני הגשת עתירה לבג"ץ .

במכתב מציינים עו"ד כי בית המשפט העליון התריע בעבר, כי מדובר במוסד פסול וכי הוא לא יתיר להשתמש בו בעתיד, "נראה כי המוסד של 'כאילו', של סגן שר הממלא את פונקציות השר עד קצה גבול היכולת הפורמלית כשהשר המכהן הוא ראש הממשלה, להבדיל מסגן שר במתכוננת הבסיסית, הוא מוסד הקרב לתום דרכו. על המערכת הממשלתית ליתן דעתה כי פסק דין זה, אף אם לא הביא להתערבות שיפוטית נוכח הרקע שתואר, מהווה תמרור לעתיד".

במכתב ששגר הערב יו"ר מפלגת 'יש עתיד' לנתניהו מדגיש לפיד כי לא יכול להיות שבמדינת ישראל יעמוד בראש משרד ממשלתי אדם שלא מוכן להישבע אמונים למדינת ישראל וחוקיה, "לא נהיר, כיצד ראש ממשלת ישראל, יו"ר מפלגה ציונית, מקבל מצב דברים בו מפלגה לא ציונית משמשת נדבך מרכזי בקואליציה בראשותו. מפלגה המבקשת ביודעין תפקיד של סגן שר ולא שר, אך ורק על מנת מלהתחמק מהאחריות המיניסטריאלית הקולקטיבית המוטלת על חברי הממשלה ולהימנע מלהישבע אמונים למדינת מדינת ישראל ולחוקיה, כחובה המוטלת על כל חבר ברשות המבצעת"

עוד נכתב, "האמת צריכה להאמר בקול גדול חזק וברור, ההסכם הקואליציוני עליו חתמת, נותן הכשר למצב האבסורדי, בו מחד, מסרבת מפלגת יהדות התורה להכיר במדינת ישראל ולשאת בעול חוקיה ומאידך, היא מבקשת ליהנות ממנעמי השלטון, בדמות קבלת תקציבי עתק ושליטה מלאה באחד המשרדים הגדולים והמתוקצבים ביותר"

בהמשך המכתב מציין לפיד את הביקורת שהעביר בעבר (2009) בית המשפט העליון על מינוי סגן שר לתפקיד שר בממשלה כעילה להגשת בג"ץ בנושא, "בכל הקשור במינוי של ח"כ הרב יעקב ליצמן לתפקיד סגן שר במעמד שר במשרד הבריאות, גם בית המשפט העליון התריע בעבר, כי מדובר במוסד פסול שהוא לא יתיר לעתיד לבוא את השימוש".

לסיום דורשת מפלגת 'יש עתיד', מראש הממשלה להודיע כי לא ימנה את ח"כ ליצמן לסגן שר בתפקיד שר במשרד הבריאות, "נוכח המקובץ לעיל, דורשת המפלגה, כי תצא מלפניך - על אתר ובלא כל דיחוי - הודעה ולפיה, ח"כ ליצמן או כל ח"כ אחר לא ימונה לתפקיד סגן שר במעמד שר במשרד הבריאות. דרישות המפלגה לעיל באות מתוך מחויבותה העמוקה של המפלגה לכלל אזרחי מדינת ישראל, אשר ראוי כי יזכו לשר במשרה מלאה, עם אחריות מיניסטריאלית מלאה".