חומש
חומשפלאש 90

כוח צה"ל ומג"ב עלה ביום חמישי האחרון ליישוב חומש שבצפון השומרון וביקשו לעצור את בחורי הישיבה הלומדים במקום. כך טוענים בישיבה.

לאחר מאבק בין הצדדים הצליחו הכוחות לעצור את אחד הבחורים ועיכבו אותו במשך 5 שעות, "הרבה מעבר למה שהחוק מאפשר והשפילו אותו עם אמירות פוגעניות ביחס לממדי גופו", אומרים בישיבת חומש.

"חיילים החזיקו אותי בכוח למרות שלא ניסיתי לברוח. צחקו עליי ואמרו לי 'אתה ילד שמן אפילו לא יכול לרוץ'", סיפר הבחור והוסיף כי הדברים נאמרו על ידי הגשש והקצין מול החיילים שהיו במקום, "מאד הפתיע אותי לשמוע את הדברים דווקא מקצין צה"ל. זה לא יחס שאתה מצפה לקבל מבעלי דרגות בצבא הגנה לישראל. הרגשתי מושפל ומתוסכל שבמקום לתפוס מחבלים, הם היו עסוקים בלהעליב אותי".

בעקבות האירוע יצאו עשרות מתושבי היישוב שבי שומרון הסמוך, ביניהם רב היישוב הרב שמידט ומ"מ ראש מועצת שומרון יוסי דגן, לכניסה לישוב ושוחחו עם קציני המשטרה והצבא.

מ"מ ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, הביע את הסתייגותו מהדרך בה פעלו החיילים, "האירוע הזה חריג ובלתי מתקבל על הדעת. כולנו כמובן מכבדים מאד את הקצינים של צה"ל, רובינו משרתים בעצמנו כקצינים במילואים אך במדינה מתוקנת לא ייתכן שחיילים ועל אחת כמה וכמה קצינים ישפילו אזרחים בצורה כזו.

זכויותיהם וכבודם של מאות אלפי האזרחים המתגוררים ביו"ש זהים לאלו של אזרחים אחרים בישראל. בחורי הישיבה הלומדים בחומש אינם פושעים או מחבלים והיחס של המערכת צריך להשתנות, במיוחד לאור המקרה המצער שחווינו בסוף השבוע". דגן דרש ממח"ט שומרון בירור מעמיק בנושא על מנת למנוע מקרים נוספים.

לימור סון, מגורשת מחומש ותושבת הישוב שבי שומרון, סיפרה "באנו לספר לחיילים על הגעגועים לחזור לחומש ועל כך שבחורים שנמצאים בחומש אינם פושעים אלא צדיקים, שליחים שלנו כדי שלמור על הבית שלנו שנחרב ושאליו אנו רוצים לחזור".

במהלך המפגש חיילים רבים סיפרו על תסכולם מכך שבמקום לתפוס מחבלים שולחים אותם להתמודדות עם יהודים. אחד החיילים, עולה חדש מצרפת סיפר בדמעות כי הוא לא האמין שככה יהודים מתנהגים לאחים שלהם, "באתי למילואים כדי להגן על העם היהודי, לא כדי לפגוע באחים שלי".

מדובר צה"ל נמסר כי "ביום חמישי האחרון בשעות הערב זוהו מספר אזרחים בשטח שבעבר היה בו היישוב חומש. כניסתם של אזרחים ישראלים לאזור זה, ללא תיאום מראש אסורה ומהווה הפרה של חוקי מדינת ישראל.

לאחר זיהוי האזרחים הגיעו כוחות צה"ל ומג"ב לאזור ועצרו אזרח אשר שהה באזור. האזרח אינו הסכים למסור את פרטיו האישיים ולכן הובילו אותו הכוחות ליישוב שבי שומרון שם הועבר לטיפול משטרתי. באשר לטענות הנוספות, בבדיקה שנערכה בחטיבה נמצא כי אין אישוש לקיומן של הטענות, נדגיש כי צה"ל מצר במידה ונגרמה פגיעה בנער".