המאגר הביומטרי
המאגר הביומטרירשות האוכלוסין

דו"ח ביניים של סקר שביעות רצון שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור רשות האוכלוסין וההגירה, מצביע על שביעות רצון גבוהה של נוסעים ישראלים מהמעבר בעמדות האוטומטיות לבעלי דרכון ביומטרי בנתב"ג.

יותר מ-86% היו מרוצים מהתהליך בכלל וממשך הזמן שהוא ארך.

שר הפנים גלעד ארדן אמר כי "הדרכון הביומטרי מציב אותנו בקו אחד עם מדינות העולם, גם מבחינת הביטחון האישי שהוא מספק לאזרחים, וגם מבחינת שיפור השרות הניתן לציבור במעברי הגבול. יש להמשיך ולקדם את הנושא שהוא בעל חשיבות גדולה לביטחון אזרחי ישראל".

הסקר, שהוזמן על ידי רשות האוכלוסין וההגירה, החל בתחילת ינואר 2015 ויסתיים בסוף חודש יוני 2015. הדו"ח הנוכחי מציג את נתוני הביניים שנרשמו בחודשים ינואר-מרץ 2015.

התיעוד הביומטרי הושק ב-30 ביוני 2013 ובמסגרתו, הוצבו במהלך התקופה בנמל התעופה בן גוריון גם עמדות למעבר גבול אוטומטי באמצעות דרכון ביומטרי. העמדות מוצבות בכניסה לארץ וביציאה ממנה, לצד עמדות ביקורת הגבולות המאוישות בבקרים, והשימוש הרשמי בהן החל באוגוסט 2014.

התהליך אורך מספר שניות, כאשר הנוסע נדרש להכניס את הדרכון הביומטרי לעמדה, מתבצעת נטילת תמונת פנים וטביעת אצבע.

בתקופה האמורה טסו יותר מ-54,000 נוסעים בעלי דרכון ביומטרי, כאשר 44,000 עברו בעמדות הביומטריות בכיוון אחד או בשני הכיוונים.

עד כה נדגמו 2,237  נוסעים (עד סוף הסקר ידגמו סוקרי הלמ"ס כ- 5,000 נוסעים בני 18 ומעלה), מתוכם השיבו לשאלות 1,621 נדגמים (כ-72.5%), בעלי דרכון ביומטרי, אשר יצאו לחו"ל ושבו לאחר 90 יום ופחות ועברו בטרמינל 3 בלבד. הסקר הוא טלפוני ומדי שבוע נדגמים כ-240 נוסעים חוזרים.

הסקר כאמור, מצביע על שביעות רצון גבוהה מהתהליך ומהמעבר המהיר והפשוט, כאשר ניתן לראות העדפה מוגברת אצל צעירים בני 18-39 וכן ניתן לראות ששביעות הרצון גבוהה יותר אצל נשים (91%) מאשר אצל גברים (84%)- בעיקר ביציאה מהארץ. כ-6% הצביעו על חוסר שביעות רצון (5% מהיוצאים ו-7.5% מהנכנסים) כשהסיבה השכיחה ביותר הצביעה על אורך התהליך וחלק מהנוסעים הצביעו על קושי במציאת מיקום העמדות.

מממצאי הביניים עולה כי אחוז הנוסעים המרוצים מהתהליך הוא גבוה, הן מהתהליך בכללותו והן ממשך הזמן שארך התהליך. עיקר חוסר שביעות הרצון נובע מחוסר ידיעה על קיום העמדות- סוגיה אשר זוכה למענה כבר בימים אלה על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.

בשבועות הקרובים יתווספו לארבע העמדות הקיימות 13 עמדות נוספות, אשר תמוקמנה בכניסה לישראל ויציאה ממנה, כאשר חלקן מונגשות לאוכלוסיות השונות (ילדים, בעלי מוגבלויות).

לדברי אמנון בן עמי, מנכ"ל רשות אוכלוסין וההגירה, "הדרכון הביומטרי מוביל אותנו אל קדמת הטכנולוגיה העולמית ונלוות אליו הקלות המשפרות את חוויית הנסיעה כולה. הצבת העמדות וקיצור זמני ההמתנה של הנוסע מהווה נדבך נוסף ומשמעותי בתכנית נרחבת, אשר נועדה לתת לציבור שירות יעיל, איכותי ומקצועי".