מים
מיםצילום: אדי ישראל. פלאש 90

תעשיית המים הישראלית נמצאת בשנים האחרונות בצמרת הבינלאומית. בניו יורק טיימס הוקדשה כתבת שער תחת הכותרת 'ישראל מובילה את מהפכת התפלת המים בעולם'. בעקבות ההערכה הבינלאומית הזו ולקראת תערוכה בינלאומית הצפויה להתקיים בחודשים הקרובים בתל אביב שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם עודד דיסטל, מנהל תכנית Israel NewTech במשרד הכלכלה, שמוביל את המהלך ואת הפצתה של תעשיית המים הישראלית בעולם.

את תפקידו ותפקיד התכנית שבראשה הוא עומד, מגדיר דיסטל ואומר: "לקחת את הדברים הנפלאים שיש לנו בארץ ברמת התעשייה החברות הידע אל העולם". הוא מציין כי הפעילות הישראלית מתפרסת כמעט בכל נקודה בגלובוס, מאמריקה הלאטינית ועד אוסטרליה דרך הודו, סין ואפריקה.

לדבריו הצורך בתעשיות המים הישראליות המתקדמות הולך ומתחזק שכן הבעייתיות בתחום זה הולכת ומחמירה, ואם עד לא מכבר הכרנו את היכולות הישראליות בתחומי החקלאות והטפטפות, הרי שכיום מדובר בהתפלת מים וטיהור שפכים שבלעדיהם לא יוכלו תעשיות מתקדמות כמו זיקוק ואנרגיה להתקיים. "אנחנו נכנסים לעוד ועוד תחומים כמו התפלה, שבה אנחנו מובילים, לא רק לשתייה אלא גם כדי לתת מענה לשפכים תעשייתיים בעייתיים".

דוגמא להישגים הישראליים האחרונים מציג דיסטל כשהוא מספר על "חברה ישראלית שהשיקה פתרון מאוד מתוחכם לבתי זיקוק גז ונפט באמריקה הלאטינית. זו תעשייה שתלויה באופן דרמטי ביכולת לתת פתרונות לסוגיית המים, החל מתהליך הקידוח וההפקה ועד תהליך הזיקוק. השפכים מאוד בעייתיים ואם יש פתרון למים - התעשייה הזו תתקיים, אם לא יהיה פתרון - היא לא תמשיך לעבוד".

ומה באשר למדינות שמצניעות את הקשר עם גורמים ישראליים, מדינות שאינן מקיימות קשרים דיפלומטיים עם ישראל? גם איתן, כך מסתבר, קיים קשר אך קשר הנשמר על ידי חברות ישראליות ולא על ידי גורמי ממשל ישראליים. "כממשלה אנחנו פחות פעילים שם. החברות הישראליות פעילות בכל העולם. גם במקומות שיש בהם קשרים פחות גלויים יש הכרה והערכה", דברי דיסטל.

מדבריו של דיסטל ניתן להבין כי לקידום הפתרונות הישראליים בעולם יש גם השלכות מדיניות. אמנם, הוא מסביר, השיחות בין הנציגים הישראליים לעמיתיהם בעולם לא נפתחות בשאלת ההצבעה באו"ם של המדינה המבקשת להיעזר ביכולת הישראלית, אך במקביל לפעילות של משרד הכלכלה מול העמיתים בעולם יודע משרד החוץ לקדם את המהלכים גם בהיבט המדיני שלהם.

דיסטל מציין כי כמי שהיה בעבר איש נציגות משרד הכלכלה בחו"ל הוא יכול להעיד על תחושת סיפוק מיוחדת בקידום כל מהלך של תעשיית המים, בין השאר בשל השילוב בין עשיית טוב למדינת ישראל יחד עם עשיית טוב למדינה הנוספת.

עוד נשאל דיסטל אם הידע הישראלי שמועבר לעולם מועבר כולו או שהוא נותר בידי הנציגים הישראליים שמבצעים את הקמת המתקנים וחוזרים עם הידע לישראל. לדבריו "המוח נשאר כאן, אבל אנחנו חיים בעולם שבו צריך לתת את כל המעטפת. זה לא רק השסתום או הטפטפת, אלא גם הדרכה ליווי והתנעה, וישראלים מלווים פרויקטים, בעיקר גדולים, בארצות היעד, אבל בהחלט האנשים הללו חוזרים אלינו לכאן".

את דבריו חותם דיסטל בתזכורת לתערוכת הענק הצפויה להתקיים בחודש אוקטובר הקרוב בתל אביב. בתערוכה מצפים לראות את נציגי הלקוחות מרחבי העולם כולו, אנשי ממשל ונציגי הסקטור הפרטי מלמעלה ממאה מדינות.