מחמירה עם פעילי ימין? השופטת דפנה ברק ארז
מחמירה עם פעילי ימין? השופטת דפנה ברק ארזצילום: אתר בתי המשפט

לא הולכים לישון. שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז העניקה ליועץ המשפטי לממשלה ולכנסת 12 שעות בלבד לצורך תגובה לבקשה לצו ביניים בעתירת "יש עתיד" נגד הצעת החוק להרחבת מספר שרי הממשלה.

התגובה תוגש כאמור עד מחר (שני) בשעה 8:00 בבוקר.

את העתירה הגישו הערב יו"ר סיעת "יש עתיד", עפר שלח ועורכי הדין של המפלגה, רונן אביאני וגיא בוסי, עתירה לבג"ץ נגד החלטת הממשלה להגדיל את מספר השרים ולשנות את חוק יסוד הממשלה.

העתירה כוללת בקשה לצו ביניים שיעצור את הליך החקיקה.

הטיעונים עליהם מתבססת העתירה הינם, סמכויותיה המוגבלות של ממשלת מעבר, האיסור על שינוי חוק יסוד בהוראת שעה, היעדר סמכות של הועדה המסדרת לדון בחוק והיעדר סמכות לפטור שהעניק יו"ר הכנסת לראש הממשלה בניגוד לחוק. בנוסף נטען, כי החלטת הממשלה מתעלמת במכוון ובהטעיה מהעלות התקציבית של התיקון המדובר.

בעתירה נאמר, כי "עתירה זאת מוגשת בבהילות ובדחיפות מתוך מטרה למנוע רמיסה של הכללים הדמוקרטיים הנהוגים בשיטתנו מימים ימימה בכלל והפרה של חוק הכנסת, התשע"ד - 1994 (להלן: "חוק הכנסת") בפרט, המתבצעים כולם ברגעים אלו ממש".

עוד נכתב בעתירה, כי "לפנינו, תרגיל ציני, של שינוי כללים לטובת יצר הישרדות ותאוות שלטון, מבית מדרשו של ראש הממשלה, המבקש להציב חרב מתהפכת, בדמות מבחן נאמנות טרם השבעה, מעל לראשי 61 חברי הרשות המחוקקת האמורים ליטול חלק בקואליציה בראשותו, עת הוא מאמין שיו"ר הכנסת יסייע בידו בהשגת מבוקשו, תוך רמיסת המרקם העדין והאיזון בין הרשות המחוקקת והמבצעת; זהו מעשה נבלה פוליטי, אשר יגרום לפגיעה קשה, אנושה וחסרת יכולת שיקום במעמדה ובכבודה של הכנסת ואחד מרגעי השפל הקשים ביותר של הרשות המחוקקת".