אופקים
אופקיםצילום: קובי פינקלר

זו השנה החמישית ברציפות, יפתח מחר (שלישי) בעיר אופקים "פסטיבל מדרום", פסטיבל התרבות שיכלול תערוכות אמנות, מופעי רוק ומוסיקה אתנית, שירה ו"ספוקן וורד", שיח יוצרים ואנשי תרבות, השקת ספר אפייה מקומי, מופעי רחוב, קרקס, סיור תרבות מודרך, ושפע של פעילויות לכל המשפחה.

אירועי הפסטיבל יביאו לידי ביטוי את החיבור בין הקהילות השונות בעיר ויציעו לקהל הרחב מפגש עם חיי היום-יום, ההיסטוריה והיצירה הצעירה והוותיקה בעיר ובדרום הארץ.

בין האירועים השנה: השקת ספר המתכונים "נאמן למקור" – פרויקט שימור מסורות אפיה מקומיות המתמקד בלחמים ומאפים ומאפשר הצצה למטבח מקומי ולסיפורים האישיים מאחורי המתכונים. הערב יתקיים בנוכחות האופים והאופות המופיעים בספר ויכלול גם מפגש עם ד"ר אורי מאיר-ציזיק - מומחה להיסטוריה של התזונה ותרבות אוכל מקומית בישראל.

סדנה "קול ביער" עם הזמר והיוצר שי צברי, במסגרתה המשתתפים יתנסו בשירה מאולתרת החוקרת מהיכן נובע הקול והמוזיקה. פאנל בהשתתפות התסריטאי אורי וייסברוד, התסריטאי הראשי של הסדרה "זגורי אימפריה", השחקנית שרה פון שוורצה המגלמת את אם המשפחה, והקולנוען בן העיר אופקים נדב משעלי. מופע סטנד-אפ של גיורא זינגר ומסיבת ריקודים עם DJ ארז ג'רבי, באווירה ובתפאורה של מסיבת רחוב.

 פעילות אינטראקטיבית תזמין את המבקרים לקחת חלק בעיצוב תפאורת הפסטיבל, סדנאות יצירה מחומרים ממוחזרים לבניית בובות, סדנאות אמנות קהילתיות עם "תיאטרון קומקום", מגוון גדול של פעילות אמנות לכל המשפחה, סדנאות לאמנויות לחימה בהנחיית מדריכים מקצועיים, מופעי היפ-הופ וזומבה, מופע מרהיב של קרקס ONN OFF, שילהטו באש, אקרובאטיקה והומור בשיתוף קהל הצופים, מופע מיוחד בסגנון ה- Spoken word בהשתתפות משוררים מקומיים, אורחים מבחוץ ובהנחיית המשוררת נעם פרתום, מספר מופעים מוזיקליים של להקות מקומיות דוגמת "להקת שלייקעס" במופע פופ-רוק ישראלי, "להקת הוויה" שמשלבת מוזיקה אלקטרונית, רגאיי ומוזיקה שבטית ו"אנסמבל גולביר" במופע של שירה תורכית מלווה בכלי נגינה אתניים, סיור "העיר הסמויה מהעין" העובר במקומות מרכזיים וחשובים מבחינה היסטורית, קהילתית ותרבותית ועוד.

במהלך הפסטיבל יתקיימו אירועי פתיחה לשתי תערוכות אמנות חדשות: התערוכה "גולשים בזמן" תציג צילומי ארכיון משפחתיים, היסטוריים ונוסטלגיים שנאספו על ידי תושבים אל מול צילומים עכשוויים של אתרים בעיר הממחישים את השינויים שחלו בעיר מהקמתה ועד היום. לצד הצילומים יוצגו יצירותיו של אמן הזכוכית יוסף נור אמן מקומי. בנוסף, ביתו של האמן חיים טדגי ז"ל יפתח בפני מבקרי הפסטיבל לביקור וסיור מודרך בתערוכה החדשה של עבודותיו.

את הסיור תנחה אלמנתו של האמן, אליס טדגי - אמנית מקומית, ויוצרת בזכות עצמה. בסיור ניתן יהיה להתרשם מפועלו האמנותי הרב תחומי של חיים טדגי אשר פסליו מוצבים ברחובות העיר אופקים וכיכרותיה.

"פסטיבל מדרום" מתקיים מתוך מטרה לקדם ולחזק את העשייה התרבותית העצמאית והמקורית בדרום וברחבי הארץ. הפסטיבל שנערך גם בשיתוף פעולה עם עיריית אופקים, מרכז צעירים אופקים, עמותת אופקימה וגופי תרבות וקהילה שונים בעיר ובאזור, פתוח לקהל הרחב ללא תשלום.