החשש: פיגוע סייבר בתחבורה הציבורית

בירושלים נפתח היום כנס אליו הגיעו מומחי אבטחה מרחבי העולם. היעד: איתור פתרונות לאיום הטרור בתחבורה הציבורית.

שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"ב באייר תשע"ה

החשש: פיגוע סייבר בתחבורה הציבורית-ערוץ 7
תחנה מרכזית אוטובוסים אוטובוס
צילום: מאיר סלע

עשרות נציגים וארגונים בינלאומיים, ממדינות רבות, מכל רחבי העולם משתתפים בכנס בינלאומי בנושא אבטחת התחבורה הציבורית, באוטובוסים וברכבות, נפתח היום (יום שני) בירושלים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יו"ר הכנס, דני שנער, מנהל חירום, ביטחון, מידע וסייבר במשרד התחבורה, שסיפר על מטרות הכנס ויעדיו. מסתבר שגם אם מול המחבל הבודד לא קל למצוא פתרון, עדיין ניתן לעשות הרבה כדי למנוע פיגועים אסטרטגיים במתקני התחבורה הציבורית.

בכנס המיוחד המתקיים לראשונה בישראל, יחלקו המשתתפים מידע על דרכים, שיטות וטכנולוגיות למניעת פיגועי טרור בתחבורה הציבורית, באוטובוסים, ברכבות ובאניות. במהלך הכנס שימשך כארבעה ימים, יערך לנציגי המדינות החברות בארגון סיורי עבודה במספר אתרים ביטחוניים בארץ ויוצגו להם דרכים שונות להתמודדות עם פיגועי טרור.

שינער מספר כי הכנס המדובר מתקיים אחת לשנה כחלק מיוזמה של מדינות ה-G8 לאחר שורת פיגועים במדריד, לונדון, יפן וישראל. הכנס מתכנס אחת לשנה, בכל פעם במדינה אחרת, על מנת לטכס עצה בכל מקרה בו מאותר מידע לפיו מתוכנן פיגוע. כאשר מגיע מידע שכזה מתכנסים המומחים מהמדינות השונות ויוזמים פתרונות.

בדבריו מעיר שינער כי לרוב לא מגיע מידע לפני הפיגוע הראשון, ובדרך כלל הפיגוע מקדים את המודיעין, אך לאחר הפיגוע הראשון ניתן לפעול על מנת למנוע פיגועי שרשרת. עוד הוא מציין כי המציאות היא ש"קשה להתמודד עם המחבל הבודד שרוקם מזימה בלילה ומבצע בבוקר" ומשום כך ההתמקדות בכנס היא בפיגועי ענק אסטרטגיים כדוגמת אלו שהתרחשו במדריד, לונדון ויפן, פיגועים בהם נהרגו עשרות בני אדם בשורת פיצוצים בזה אחר זה.

שינער מזכיר את הצורך בהיערכות לאיתור חומרי נפץ על ידי חיישני ריח, בחינת דרכים להשתלטות על אזור פיגוע וכאמור בלימת זליגתו לאזורים אחרים. באשר להתמודדות עם חומרים ביולוגיים וכימיים הוא מציין כי דווקא בתחום זה מסתמנת הצלחה וקיימים תו"ל (תורת לחימה) ברור והיערכות ראויה.

בדבריו מדגיש שינער את חשיבות ההיערכות לאופי הפיגועים הבא, פיגועי הסייבר שעימם המערב מתמודד. "פיגועי זריקת רימון אלו פיגועי העבר. לעומת זאת כמשתלטים על מערכת הרכבות או מייצרים שיתוק או חסמים נוצרים פיגועים המוניים שבהם יש עשרות ומאות הרוגים, ואת זה אנחנו מונעים באבטחת סייבר. זה מרכז העבודה של הקבוצה היום. הקבוצה מובלת בנושא סייבר, נושא שאנחנו מובילים בו. היעד הוא מניעת פיגועי סייבר בתחבורה הציבורית".

"הם לא רק באים לשמוע אלא גם מטכסים יחד עצה. העיקר הוא שיתוף הפעולה בין המדינות. פעולת סייבר יכולה לזלוג ממדינה למדינה מיידית או בתוך כמה ימים. לכן חשוב שיתוף הפעולה ואנחנו מניחים את התשתית לשיתוף הפעולה הזה.

בכנס משתתפת קבוצת עבודה בינלאומית לאבטחת התחבורה הציבורית שהוקמה על ידי שרי התחבורה של מדינות ה-G8. הקבוצה כוללת בין השאר את המדינות הבאות: קנדה, סינגפור, הולנד, ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, גרמניה, רוסיה, איטליה, יפן, פיליפינים וניגריה, וכן ארגונים בינלאומיים מובילים בהם, האיחוד האירופי, UNECE, UIC וארגונים נוספים הקשורים לאבטחת בתחבורה הציבורית בעולם.